Tehnologie

YouTube „dă cu bâta în baltă”: ce se întâmplă cu monetizarea clipurilor conspiraționiste

La mai bine de un an și jumătate după ce YouTube s-a angajat să demonetizeze conținutul care respinge schimbările climatice, cercetătorii spun că au găsit mai bine de 100 de videoclipuri care încalcă politica și care încă afișează reclame.

S-a raportat că reclame pentru mărci precum Costco, Politico și Tommy Hilfiger au fost afișate alături de videoclipurile cu pricina, care au avut, împreună, peste 18 milioane de vizualizări.

O reclamă pentru filmul 80 For Brady a apărut înaintea unui videoclip care susținea că schimbările climatice sunt o farsă, potrivit The New York Times.

Jane Fonda, care joacă în film, a declarat pentru publicație că a fost „îngrozită” să afle că o reclamă pentru unul dintre filmele sale rula lângă un astfel de videoclip.

Organizațiile de mediu au tras un semnal de alarmă

Climate Action Against Disinformation (CAAD), o coaliție formată din mai bine de 50 de organizații de mediu, a declarat că videoclipurile pe care le-a găsit includ afirmații precum „nu există nicio legătură între CO2 și temperatură”.

Cercetătorii au adăugat că YouTube le interzice videoclipurilor care conțin „informații dăunătoare” să primească venituri din reclame. Această politică se aplică la clipurile care contrazic „consensul științific autorizat cu privire la existența și cauzele din spatele schimbărilor climatice”.

Până la finalizarea cercetării, YouTube a demonetizat opt dintre videoclipurile din setul de date, dar tot nu pare suficient.

Moderarea conținutului este o problemă complexă, iar unele clipuri care încalcă politicile YouTube vor trece, inevitabil, de filtre.

„În 2021, am lansat o nouă politică, lider în industrie, care interzice în mod explicit difuzarea reclamelor pe conținutul care promovează afirmații false despre existența și cauzele schimbărilor climatice, pe care am conceput-o în consultare cu experți și surse autorizate în domeniul științei climatice”, a declarat purtătorul de cuvânt al YouTube, Michael Aciman, pentru publicația Engadget.

„Permitem dezbateri politice sau discuții privind inițiativele legate de climă, dar atunci când conținutul depășește limita de respingere a schimbărilor climatice, eliminăm reclamele de la difuzarea în acele videoclipuri”, a mai spus acesta.