Tesla nu mai este lider în producția de mașini electrice. De ce vehiculele chinezești câștigă teren în fața modelelor lui Elon Musk
Tesla a dominat industria mașinilor electrice timp de un deceniu, devenind un simbol al luxului și inovației tehnologice. Însă, în 2024, această dominație a fost contestată de o nouă forță: producătorii chinezi de vehicule electrice (EV), în special BYD, care a depășit Tesla la numărul de mașini produse, scrie The Washington Post.
BYD, acronim pentru „Build Your Dreams”, a creat o gamă diversificată de modele complet electrice, de la sedanuri și SUV-uri la minivanuri, iar prețurile accesibile au atras tot mai mulți cumpărători. Spre deosebire de modelele Tesla, care se adresează segmentului premium, BYD și alți producători chinezi vizează consumatorii obișnuiți, oferind mașini la prețuri începând de la 10.000 de dolari.
Factori-cheie în ascensiunea vehiculelor electrice chinezești
Succesul Chinei în domeniul EV-urilor se datorează mai multor factori:
Subvenții generoase oferite de stat: Guvernul chinez a susținut financiar dezvoltarea industriei EV, de la producție până la infrastructura de încărcare.
Fabricație de baterii la scară largă: China domină piața globală a bateriilor litiu-ion, reducând costurile și crescând eficiența producției.
Infrastructură extinsă de stații de încărcare: Rețeaua vastă de stații din China face tranziția către vehicule electrice mai atractivă pentru consumatori.
Aceste inițiative au făcut ca vehiculele electrice să devină mai accesibile pentru publicul larg, iar în 2024, pentru prima dată, EV-urile au depășit vânzările de mașini cu motoare pe combustie în China.
Un impact global și controverse
Extinderea vehiculelor electrice ieftine are implicații majore:
Reducerea emisiilor de carbon: Vehiculele electrice accesibile pot accelera tranziția globală de la combustibili fosili la energie electrică.
Probleme etice: Există preocupări legate de drepturile omului în ceea ce privește lanțul de aprovizionare chinezesc. Materialele și componentele utilizate de companiile chineze, inclusiv în producția americană, au fost asociate cu muncă forțată, potrivit unor rapoarte ale Human Rights Watch și Departamentului Muncii din SUA.
Tesla versus BYD: O diferență de strategie
Tesla continuă să fie lider în SUA și Europa, dar pierde teren în China, unde BYD vinde trei sferturi din producția sa. Spre deosebire de Tesla, care se concentrează pe piețele premium, BYD vizează regiunile în curs de dezvoltare, precum Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu și America de Sud.
„BYD este Toyota vehiculelor electrice – accesibil, fiabil și eficient”, a explicat John Helveston, profesor la Universitatea George Washington.
În schimb, Tesla, cu prețuri care încep de la 44.000 de dolari pentru modelul său de bază, nu poate concura pe segmentul economic, ceea ce limitează accesibilitatea.
Bariere protecționiste și viitorul industriei EV
În Occident, tarifele impuse de SUA și Uniunea Europeană asupra importurilor de vehicule electrice chinezești protejează companiile locale, dar limitează opțiunile consumatorilor. Spre exemplu, administrația Biden a aplicat tarife de 100% asupra EV-urilor chinezești, excluzând astfel companiile asiatice din piața americană.
Cu toate acestea, SUA rămâne în urma Europei și Chinei în ceea ce privește adoptarea vehiculelor electrice, doar 10% dintre mașinile vândute fiind electrice, conform Agenției Internaționale a Energiei.
Ascensiunea vehiculelor electrice chinezești este o poveste despre accesibilitate, inovație și strategie. Deși Tesla rămâne un simbol al industriei EV, concurența din partea Chinei arată că viitorul mobilității electrice nu va fi dictat doar de lux, ci și de nevoia globală de soluții sustenabile și accesibile.