Românii care au dat lovitura la Amazon cum nu te-ai fi așteptat niciodată. Au făcut aproape un milion de euro din furat coletele clienților
Un grup de trei șoferi români de TIR și patronul unei firme de transport au reușit să fure aproape 900.000 de euro din marfa pe care o transportau pentru Amazon. Infracțiunea a avut loc între iunie și septembrie 2019, iar prejudiciul real ar fi putut fi de aproape 3 milioane de euro, potrivit datelor furnizate de publicația franceză La Voix du Nord.
Frauda a fost descoperită în momentul în care Amazon a început să suspecteze pierderi masive pe traseul livrărilor. Într-un final, investigațiile au condus către firma românească Fast Expedition, care efectua transporturile între Franța și Marea Britanie.
Furtul surprins în flagrant de Amazon
Pe 11 septembrie 2019, ofițerul de securitate al Amazon a decis să urmărească transporturile companiei românești. În ziua respectivă, un TIR aparținând Fast Expedition a fost încărcat cu 33 de paleți de marfă, care trebuiau transportați la un centru Amazon din Tilbury, Anglia.
Pe drum, șoferii au fost redirecționați către un alt centru, la Amiens, dar înainte de a ajunge acolo, unul dintre camioane a făcut o oprire suspectă la Socx, unde s-a întâlnit cu alt șofer român.
Timp de peste două ore, o parte semnificativă a mărfii a fost mutată dintr-un camion în altul. Această manevră ilegală a fost filmată de ofițerul de securitate al Amazon.
Marfa dispărută și valoarea furtului
După ce camionul a ajuns la destinație, verificările Amazon au arătat că lipseau 732 de articole, în special componente IT scumpe, precum procesoare, plăci grafice și echipamente de înaltă performanță.
Doar această încărcătură a fost evaluată la 74.000 de euro. În total, 56 din cele 107 curse operate de Fast Expedition între iunie și septembrie 2019 au fost considerate suspecte, iar valoarea prejudiciului confirmat a fost de 875.587,55 euro.
Cum a fost destructurat grupul
După descoperirea furtului, Amazon a depus plângere și a oferit dovezile colectate autorităților franceze. În urma investigației, doi șoferi români au fost reținuți imediat, iar al treilea a fost prins doi ani mai târziu, în Germania, și extrădat în Franța în 2021.
Șeful firmei, suspectat că vindea produsele furate online, nu a fost reținut imediat, ceea ce a alimentat speculațiile că ar fi reușit să își șteargă urmele suficient de bine pentru a scăpa.
Unul dintre șoferi a mărturisit în fața anchetatorilor că Fast Expedition era o companie „fondată pe furt”, iar managerul coordona întreaga operațiune și se ocupa de distribuirea produselor furate.
Pedepse surprinzător de blânde pentru inculpați
Deși sumele implicate sunt uriașe, iar planul a fost unul complex, nicio persoană nu va ajunge în spatele gratiilor.
Sentințele stabilite de instanța franceză:
Primul șofer, care a colaborat cu anchetatorii, a primit 6 luni de închisoare cu suspendare.
Al doilea șofer a fost condamnat la 2 ani de închisoare, dintre care 18 luni cu suspendare. Acestuia i s-a interzis accesul în Franța timp de 5 ani.
Al treilea șofer a primit 2 ani de închisoare, dintre care 14 luni cu suspendare, și nu va mai putea intra în Franța niciodată.
Patronul Fast Expedition a fost condamnat la 30 de luni de închisoare, dintre care 12 luni cu suspendare, plus o amendă de 100.000 de euro. De asemenea, nu mai are voie să intre în Franța.
Această decizie a fost criticată, având în vedere amploarea furtului. Totuși, instanța a considerat că implicarea directă a fiecăruia în fraudă nu a fost suficient de clară pentru a justifica încarcerarea lor imediată.
Cum funcționa mecanismul de fraudă
Planul pus la cale de români era bine organizat și se baza pe exploatarea breșelor din sistemul de transport al Amazon:
Compania de transport primea marfa legal și o prelua din depozitele Amazon.
Pe traseu, șoferii făceau opriri strategice, unde mutau produsele în alte camioane, pentru a nu fi detectate imediat.
Mărfurile furate erau transportate în România, unde erau vândute rapid online sau prin rețele ilegale.
Pentru a nu ridica suspiciuni, unele transporturi erau livrate în mod normal, ceea ce a făcut ca furtul să fie descoperit abia după mai multe luni.
Amazon, afectată de furturile în lanț
Acest caz nu este unul izolat. Amazon se confruntă cu numeroase furturi de produse, atât din partea angajaților, cât și a firmelor de transport. Pierderile anuale cauzate de astfel de infracțiuni sunt estimate la miliarde de dolari.
Deși Amazon și-a îmbunătățit sistemele de securitate, inclusiv cu monitorizare GPS avansată și camere video în camioane, astfel de scheme continuă să apară, mai ales în țările unde pedepsele sunt blânde.
Concluzie: o escrocherie aproape perfectă, dar fără consecințe grave
Cei trei șoferi români și patronul firmei de transport au reușit să fure aproape un milion de euro, însă au primit pedepse relativ ușoare.
Cu toate acestea, cazul demonstrează că Amazon își monitorizează atent lanțul de aprovizionare, iar metodele de fraudă sunt tot mai dificil de ascuns.
Pentru companiile de transport și angajații tentați de astfel de scheme, lecția este clară: furturile mari lasă urme, iar marile corporații nu stau cu mâinile în sân când vine vorba de pierderi financiare.