Tehnologie

Roboții vor avea un impact enorm asupra oamenilor: ce spun specialiștii

Cum ar putea angajatorul să îți facă ziua de muncă mai puțin mizerabilă? Mai multe pauze, un volum de muncă mai rezonabil sau o creștere a salariului? Ei bine, dar un robot care te face să te simți mai bine la birou?

Da, într-adevăr: într-o serie de experimente care au implicat interacțiunea roboților de bunăstare cu angajații în sesiuni obligatorii, cercetătorii au descoperit că modul în care un robot ridică moralul angajaților depinde de cel puțin un factor esențial: cât de drăguț este.

„Am vrut să scoatem roboții din laborator și să studiem cum ar putea fi utili în lumea reală”, a declarat primul autor al studiului, Micol Spitale, un informatician la Universitatea Cambridge, într-un comunicat de presă despre descoperirile echipei sale, prezentat la Conferința Internațională privind Interacțiunea Om-Robot.

Roboții au deja un impact asupra oamenilor

Astfel, pe parcursul a patru săptămâni, 26 de angajați au participat la sesiuni săptămânale de bunăstare conduse de două tipuri diferite de roboți. Roboții mergeau în jurul grupului, cereau fiecărui angajat să-și amintească o experiență pozitivă și urmau mai multe întrebări din partea lor. Ambii roboți au respectat același scenariu, au avut aceeași voce și au folosit aceleași expresii faciale.

Diferența? Corpurile roboților. Cercetătorii au descoperit că robotul adorabil, asemănător unei jucării, în acest caz un model specific numit Misty, s-a dovedit cel mai bun în a stimula o conexiune cu angajații.

Specialiștii speculează că aspectul modest al lui Misty – care are doar 35 cm înălțime și un corp fără membre, în formă de aspirator micuț – i-a determinat pe oamenii care interacționează cu el să fie mai comunicativi.

Dimpotrivă, robotul mai umanoid QT, la aproximativ 91 centimetri înălțime, a inspirat așteptări mai mari de la angajați. Acest lucru i-a lăsat mai dezamăgiți atunci când au aflat că nu, nu poate vorbi cu tine ca un om adevărat.

Cercetătorii au explicat în comunicatul lor de presă că așteptările oamenilor de la robot „nu se potriveau cu realitatea”. Coautorul studiului, Hatice Gunes, profesor de Inteligență Afectivă și Roboți la Cambridge, a explicat: „Am programat roboții cu un script, dar participanții sperau că va exista mai multă interactivitate”.

Dar, au explicat ei, este greu să gândești ca un robot, în acest moment, să aibă o capacitate de conversație natural. Cu toate astea, dezvoltarea tehnologiei în modele mari de limbaj poate ajuta în curând în acest sens. Acestea fiind spuse, în general, cercetătorii au remarcat că angajații au găsit, de fapt, utile exercițiile de bunăstare de la un robot.

„Robotul poate servi ca un memento fizic pentru a se angaja în practica exercițiilor de bunăstare”, a explicat Gunes.

„Și doar să spui lucruri cu voce tare, chiar și unui robot, poate fi de ajutor atunci când încerci să-ți îmbunătățești bunăstarea mentală”.

Dacă mai e și adorabil, cu atât mai bine.