Tehnologie

Orașul care va fi cel mai nebunesc proiect din istorie: Giga-proiectul Neom va avea taxiuri zburătoare, roboți și tehnologie AI, folosind 20% din oțelul mondial

Neom, orașul futurist din Arabia Saudită, promite să fie cel mai ambițios proiect de dezvoltare din lume, transformând viziunea ambițioasă a prințelui moștenitor Mohamed bin Salman în realitate. Planificat să fie o zonă economică avansată tehnologic, orașul vizează diversificarea economiei Arabiei Saudite, eliberând-o de dependența de petrol. Dar, pe măsură ce NEOM se dezvoltă, acesta atrage atenția nu doar pentru inovațiile sale futuriste, ci și pentru controversele din jurul construcțiilor sale.

NEOM: Proiectul care consumă 20% din oțelul mondial

Giga-proiectul Neom din Arabia Saudită utilizează în prezent o cincime din tot oțelul produs în lume, conform Livemint.com. Manar Al Moneef, directorul de investiții al Neom, a declarat la Forumul Global de Logistică din districtul financiar King Abdullah din Riad că orașul futurist, evaluat la 500 de miliarde de dolari, va fi cel mai mare client de materiale de construcție din lume pentru următoarele câteva decenii. De asemenea, Neom va juca un rol crucial în sectorul logistic global, reprezentând 5% din piața globală de logistică, potrivit lui Manar Al Moneef. Aceasta a subliniat importanța acestui mega-proiect în transformarea Arabiei Saudite într-un lider economic și logistic global.

Neom înființează un centru de beton de 186 de milioane de dolari pentru „The Line”, iar 5 kilometri din oraș vor fi construiți până în 2030, conform presei din Arabia Saudită. Totuși, presiunea financiară asupra Fondului de Investiții Publice al Arabiei Saudite, cauzată de prețurile scăzute ale petrolului și de alte proiecte importante precum Cupa Mondială din 2034, a dus la întârzieri și la încetinirea anumitor dezvoltări din cadrul proiectului Neom.

The Line este planificat să fie un oraș liniar de 170 de kilometri, care va găzdui nouă milioane de locuitori.

Ce este NEOM: Un proiect revoluționar, dar controversat

Situat în nord-vestul Arabiei Saudite, într-o regiune aproape de granițele cu Iordania și Egipt, NEOM se întinde pe o suprafață de 26.500 de kilometri pătrați, fiind unul dintre cele mai mari și ambițioase proiecte de dezvoltare la nivel global. Acest proiect are ca scop să devină un hub global pentru inovație, comerț și turism, la intersecția a trei continente – Africa, Asia și Europa. Dezvoltarea NEOM este susținută de o investiție uriașă, Arabia Saudită angajând peste 500 de miliarde de dolari, cu fonduri provenite din fondul suveran de investiții al șării, cunoscut sub numele de Public Investment Fund.

Unul dintre elementele cheie ale NEOM este „The Line” – un oraș liniar, complet fără mașini sau emisii, care va împinge limitele designului urban. Planificat să fie construit între două zgârie-nori paralele, fiecare de 500 de metri înălțime, „The Line” se va întinde pe o lungime de 170 de kilometri și va oferi un spațiu de locuit pentru milioane de oameni. Oficialii saudiți susțin că proiectul va fi alimentat în totalitate de energie regenerabilă, fiind proiectat să fie una dintre cele mai sustenabile așezări din lume.

Cu toate acestea, s-au ridicat numeroase întrăbări cu privire la sustenabilitatea reală a proiectului. De exemplu, un raport din mai 2024 al The Wall Street Journal a dezvăluit că oficialii NEOM au apelat la centrale pe gaz pentru a alimenta zona până când vor putea adopta surse de energie verde. Mai mult, proiectul inițial de construire a unei stații de desalinizare a apei care să funcționeze 100% pe energie regenerabilă a fost anulat, fără ca motivul să fie clarificat. Astfel, dacă NEOM promite o viziune ecologică, realitatea este mult mai complicată.

Dezvoltarea va include și portul Oxagon

Controversele și provocările din jurul construcțiilor NEOM

Deși NEOM se bucură de o expunere mediatică intensă pentru inovațiile sale futuriste, nu este lipsit de controverse. În spatele imaginii ambițioase se află numeroase întrebări și critici, inclusiv acuzații privind folosirea forței letale pentru a elibera terenul necesar construcțiilor. BBC a relatat că autoritățile saudite au permis utilizarea forței letale pentru a evacua locuitorii din regiunea Tabuk, unde se construiește orașul. Colonelul Rabih Alenezi, un fost ofițer de informații saudit, a declarat că a primit ordine de a evacua satele tribului Huwaitat, iar în timpul acestui proces un locuitor, Abdul Rahim al-Huwaiti, a fost împușcat mortal pentru că s-a opus evacuării.

Zeci de companii globale sunt implicate în construcția NEOM, însă prețul uman al acestui proiect este unul ridicat. Peste 6.000 de oameni au fost strămutați, potrivit datelor oficiale, deși organizațiile pentru drepturile omului, precum ALQST din Marea Britanie, susțin că această cifră ar putea fi mai mare. Analizele prin satelit au dezvăluit că satele al-Khuraybah, Sharma și Gayal au fost rase complet de pe hartă, ștergând case, școli și spitale din regiune. Aceste măsuri drastice au atras critici internaționale, iar guvernul saudit a refuzat să comenteze aceste acuzații.

Cu toate aceste dificultăți, oficialii Neom au lansat un centru de beton în valoare de 186 de milioane de dolari pentru a sprijini construcția proiectului „The Line”, un oraș liniar de 170 de kilometri care urmează să fie finalizat până în 2045. În plus, proiectele Neom includ și stațiunea de iarnă Trojena, 12 stațiuni de lux denumite Magna, stațiunea insulară Sindalah și orașul industrial Oxagon.

NEOM nu este doar un proiect de dezvoltare urbană, ci și unul marcat de controverse. Un raport recent al BBC a dezvăluit că autoritățile saudite au autorizat folosirea forței letale pentru a evacua locuitorii din regiunea Tabuk, unde se construiește orașul futurist. Colonelul Rabih Alenezi, un fost ofițer de informații saudit, a declarat că a primit ordine de a evacua sătenii din regiunea respectivă pentru a face loc proiectului „The Line”. Un localnic, Abdul Rahim al-Huwaiti, a fost împușcat mortal în timpul unui protest față de evacuare, potrivit relatărilor.

Criticii au ridicat de asemenea probleme legate de impactul ecologic al construcției orașului. Clădirile reflectorizante urmează să fie construite pe o rută de migrație a miliardelor de păsări, fapt care ar putea duce la decesul multora dintre acestea. Potrivit unor documente revizuite de The Wall Street Journal, proiectanții orașului consideră că este „inevitabil ca un număr semnificativ de păsări să piară” – o perspectivă care a atras numeroase critici din partea organizațiilor pentru protecția mediului.

De asemenea, arhitecții au criticat folosirea oglinzilor uriașe pentru structurile exterioare ale orașului, menționând că acestea ar putea cauza supraîncălzire inutilă și ar putea dăuna mediului înconjurător. Experții estimează că construirea orașului va genera miliarde de tone de dioxid de carbon, o cantitate echivalentă cu emisiile totale ale Marii Britanii pentru trei-patru ani.

Sindalah, parte a viziunii Arabia Saudită 2030, va fi prima destinație turistică din megaproiectul NEOM, programată să se deschidă în 2024, având ca scop diversificarea economiei și conservarea frumuseții naturale a Mării Roșii.

Inovații tehnologice și promisiuni ambițioase

Cu toate provocările sale, NEOM rămâne un proiect fascinant datorită inovațiilor pe care le promite. De la taxiuri zburătoare până la roboți și tehnologii AI avansate, NEOM pare desprins dintr-un film SF. Giles Pendleton, directorul operațional al NEOM, a explicat că „The Line” va avea fațade de oglindă, astfel încât oricine privește spre oraș va vedea mediul natural din spatele său. Această abordare are scopul de a crea un sentiment de armonie între oraș și mediul natural, „The Line” devenind astfel o parte integrantă a peisajului.

NEOM pretinde, de asemenea, că 95% din terenurile și apele din regiune vor fi protejate pentru conservarea naturii. Proiectul include roluri dedicate reîncădrării și protejării pământului, într-o tentativă de a îmbunătăți sustenabilitatea. De asemenea, orașul promite să fie fără emisii de carbon, bazându-se pe transportul public în locul mașinilor personale.

Stațiunea de schi Trojena este planificată să devină una dintre cele mai atractive destinații turistice pentru iubitorii de schi din lume.

Întrebări despre viitorul NEOM

Deși viziunea NEOM pare utopică, multe dintre promisiunile sale sunt încă în dubiu. Cu un cost de dezvoltare estimat la 1,5 trilioane de dolari, Arabia Saudită a început deja să ia împreumuturi pentru a finanța proiectul, în timp ce rapoartele recente sugerează că estimările privind numărul de locuitori pe care „The Line” îi va găzdui până în 2030 au fost reduse semnificativ.

De asemenea, există întrebări legate de utilizarea unor tehnologii controversate – există temeri că orașul va folosi tehnologii de supraveghere dezvoltate în China pentru a monitoriza locuitorii. Aceste preocupări ridică întrebări etice serioase despre modul într-un care acest oraș, prezentat ca fiind un vis futurist, va interacționa cu realitatea cotidiană a locuitorilor săi.

Cu toate acestea, oficialii saudiți continuă să promoveze NEOM ca pe un simbol al schimbării și al dezvoltării, o modalitate de a transforma economia bazată pe petrol a șării într-una sustenabilă și diversificată. De la infrastructură până la locuri de muncă și turism, NEOM este menit să fie un exemplu pentru restul lumii despre cum poate arăta viitorul urbanizării.

Rămâne de văzut dacă NEOM va reuși să-și atingă obiectivele ambițioase sau dacă va deveni doar o altă promisiune futuristă eșuată. Un lucru este sigur: NEOM este proiectul care atrage atenția întregii lumi și promite să schimbe felul în care vedem orașele viitorului.