Interzicerea telefoanelor în școli nu reduce timpul petrecut pe acestea și nu îmbunătățește starea de bine, relevă un nou studiu
Un nou studiu realizat în Marea Britanie pune sub semnul întrebării eficiența interzicerii telefoanelor mobile în școli, sugerând că aceste măsuri nu au un impact semnificativ asupra timpului total petrecut de elevi pe dispozitive sau asupra stării lor de bine. Publicat în jurnalul „The Lancet Regional Health – Europe”, studiul a implicat 1.227 de elevi cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani din 30 de școli din Marea Britanie, dintre care 20 aplicau politici restrictive privind utilizarea telefoanelor, iar 10 permiteau accesul liber la dispozitive, scrie Engadget.
Timpul petrecut pe telefoane nu scade, ci doar se schimbă momentul utilizării
Cercetătorii nu au găsit o legătură directă între interzicerea telefoanelor în școli și reducerea timpului petrecut pe rețelele sociale sau dispozitive mobile. Elevii cărora li s-a interzis utilizarea telefoanelor în timpul orelor continuau să petreacă același număr de ore pe zi pe ecrane, dar în afara programului școlar. Studiul indică faptul că interdicția nu reduce expunerea la potențialele efecte negative ale utilizării excesive a telefoanelor.
„Timpul petrecut pe dispozitive este același, doar că elevii folosesc telefoanele în alte momente ale zilei,” subliniază autorii studiului. Această descoperire este relevantă pentru susținătorii interdicțiilor școlare, sugerând că o abordare mai holistică ar putea fi mai eficientă în reducerea timpului total petrecut pe telefoane.
Aspecte nereflectate în studiu: bullying și interacțiuni față în față
Studiul nu a analizat însecă impactul interdicțiilor asupra altor aspecte importante, precum prevenirea bullying-ului sau creșterea timpului petrecut în interacțiuni directe între elevi. De asemenea, nu s-a investigat diferența între diverse tipuri de restricții aplicate sau durata implementării acestor politici.
Autorii studiului recomandă o abordare integrată care să includă educație digitală, programe de conștientizare privind utilizarea responsabilă a telefoanelor și colaborarea între școli, părinți și comunitate.
Politicile guvernamentale privind telefoanele mobile în școli
Guvernul britanic este un susținător ferm al interzicerii telefoanelor în școli, oferind în februarie 2024 orientări clare în acest sens. Acestea includ opțiuni precum interzicerea totală a dispozitivelor pe teritoriul școlii sau predarea telefoanelor la sosire pentru a fi păstrate în dulapuri speciale.
Alte țări, precum SUA și Franța, au adoptat măsuri similare. Guvernatorii din New York și California sunt printre cei mai vocali susținători ai restricțiilor în școli, considerând că acestea pot contribui la crearea unui mediu de învățare mai sigur și mai concentrat.
Concluzii: Nevoia de strategii mai largi
Rezultatele studiului sugerează că interdicțiile simple nu sunt suficiente pentru a reduce efectele negative ale utilizării excesive a telefoanelor. O soluție mai eficientă ar putea implica educația tinerilor cu privire la importanța echilibrului în utilizarea tehnologiei și dezvoltarea unor obiceiuri digitale sănătoase. „Restricțiile singure nu sunt soluția completă. Este nevoie de o schimbare de mentalitate în rândul elevilor, părinților și profesorilor”, concluzionează cercetătorii.