Tehnologie

Dispar banii din cont, instant: greșeala banală care te poate lăsa fără zecii de mii de lei de pe card

Asistăm la o avalanșă de escrocherii online, care se soldează cu pagube însemnate pentru numeroși români ce, din lipsă de informare și de vigilență, cad victime escrocilor fără scrupule.

Tot mai mulți români se trezesc fără economiile de-o viață sau cu diferite sume de bani lipsă din conturi, deși oamenii nu cumpără nimic și nu efectuează, cu bună știință, vreun transfer de bani către vreo persoană fizică sau firmă.

Chiar și-n aceste condiții, oamenii ajung să se plângă în fața organelor legii că banii nu mai există în cont, deși știu sigur că trebuiau să fie acolo.

Cea mai recentă fraudă de acest tip l-a avut drept victimă pe un român din Botoșani, care a rămas fără 16.000 de lei în cont, după ce ar fi fost informat, prin intermediul unui e-mail, de faptul că i s-a instituit poprire pe cont.

Nedumerit, omul a luat legătura cu reprezentații bănci, iar aici șocul inițial s-a dublat.

Nu exista nicio poprire înființată pe contul său bancar, l-au asigurat angajații băncii respective. Ei bine, era vorba despre un atac de tip phishing. Acest tip de atac este o infracțiune cibernetică în care o țintă sau ținte sunt contactate prin e-mail, telefon sau mesaj text de către cineva care se prezintă drept o instituție legitimă pentru a atrage persoanele să furnizeze date sensibile, cum ar fi informații de identificare personală, detalii bancare și card de credit și parole.

Metoda de fraudă căreia nu poți să-i reziști. E gândită perfect, te lasă fără toți banii

Din nefericire pentru românii cu intenții bune, această metodă de fraudă este aproape perfectă, fiindcă atacatorii se folosesc, din păcate, de imagini ale unor instituții publice sau private foarte credibile și se bazează pe emoțiile victimei din primele clipe. Chiar și oamenii ce sunt avertizați cu privire la acest pericol pot cădea în plasa hackerilor, fiindcă pot să se piardă cu firea când află că banca le transmite că sunt executați silit sau că au anumite probleme de altă natură.

„E ca și cum le-ai da singur cheile casei, invitându-i să ia ce vor. Este nevoie de mai multă educație financiară care să prevină astfel de situații. Poate persoana despre care îmi vorbiți a făcut anterior primirii mail-ului și niște plăți pe OLX pentru că acolo sunt cele mai frecvente cazuri de astfel de fraude. Oamenii trebuie să știe că băncile nu trimit mail-uri în care își anunță clienții că li s-au poprit conturile. Astfel de atacuri au mai avut loc și în trecut și nu doar în numele băncilor, ci și al altor instituții precum ANAF”, a declarat sursa citată pentru „Adevărul”.

Ce poți face, din punct de vedere tehnic, pentru a te proteja de astfel de pericole? O soluție ar putea fi utilizarea filtrelor spam. În general, filtrele evaluează originea mesajului, software-ul utilizat pentru a trimite mesajul și aspectul mesajului pentru a determina dacă este spam. Totuși, ocazional, filtrele de spam pot chiar bloca e-mailurile din surse legitime, deci nu sunt întotdeauna 100% precise, dar ar putea fi de folos.