Tehnologie

Cum va transforma inteligența artificială internetul: cum va funcționa web-ul, în era AI-ului

Google și Microsoft s-au angajat într-o cursă pentru inteligența artificială, pentru a reinventa modul în care căutăm pe web. Acest lucru ar putea avea un impact uriaș asupra conținutului publicat pe internet.

Inteligența artificială e în floare, aproximativ 44% dintre companii căutând să facă investiții serioase în AI și să o integreze în afacerile lor. De exemplu, dintre cele 9.130 de brevete primite de inventatorii IBM în 2021, 2.300 erau legate de IA.

Dar nu doar în domeniul tehnologiei AI-ul evoluează. AI a fost folosită pentru a ajuta la secvențierea ARN-ului pentru vaccinuri și pentru a modela vorbirea umană, tehnologii care se bazează pe învățarea automată bazată pe modele și algoritmi și se concentrează tot mai mult pe percepție, raționament și generalizare. Cu inovații ca acestea, inteligența artificială a revenit în centrul atenției ca niciodată înainte – și nu va ceda lumina reflectoarelor în curând.

Internetul se confruntă în prezent cu unul dintre punctele sale majore de cotitură. După apariția Web-ului participativ (sau Web 2.0) și Web 3 care ar trebui să descentralizeze internetul, astăzi, inteligența artificială este cea care se invită cu un marș forțat în viața noastră digitală de zi cu zi. Spre deosebire de NFT sau blockchain, acestea sunt utilizări concrete și vizibile pentru muritorii de rând, care vizează simplificarea utilizărilor.

Aceste caracteristici sunt esențiale pentru adoptarea în masă a unui nou standard; dacă numai cei din interior înțeleg interesul unei noutăți, va fi dificil să o fie adoptată de cel mai mare număr. Simplificând foarte mult modul nostru de a căuta pe Web, inteligența artificială vorbește tuturor și, prin urmare, are toate armele pentru a se impune.

Cum schimbă inteligența artificială internetul

De 20 de ani, motorul de căutare nu a evoluat. Cu roboții săi care cutreieră internetul și algoritmii săi, Google și-a îngropat concurența la acea vreme (Yahoo, Lycos, Altavista etc). Astăzi, celelalte motoare de căutare au o cotă mică de piață și încearcă să iasă în evidență, mai presus de toate, prin etica lor. Ne gândim, de exemplu, la Ecosia, care pune ecologia înainte, sau la Brave, care promite un respect mai mare pentru intimitate.

Anul 2023 este totuși plin de surprize și acum, atât Microsoft, cât și Google caută să reinventeze căutarea. Primul, cu noul său Bing, care integrează ChatGPT, iar al doilea, cu Bard, un robot conversațional conceput pentru a îmbunătăți motorul de căutare Google.

În spatele acestor două tehnologii, aceeași idee: să folosim inteligența artificială pentru a oferi un răspuns direct utilizatorului, mai degrabă decât link-uri către site-uri care conțin informații, cum ar fi ChatGPT.

După cum am văzut, AI-ul este departe de a fi infailibil în acest moment și va dura ceva timp până când răspunsurile acestor două instrumente sunt suficient de fiabile pentru a fi luate în serios. Pare evident, însă, că pe termen lung, acest model va predomina pentru cele mai frecvente utilizări.

O astfel de schimbare radicală va necesita revizuirea modelului economic al anumitor activități. În captura de ecran a lui Bard prezentată de Google, este clar că pagina este neaglomerată și lipsită de reclame și rezultate de la terți. Un punct pe care Microsoft l-a ridicat și în cadrul propriei conferințe, amintind că modelul său economic nu se bazează astăzi pe asta.

În al patrulea trimestru al anului 2022, Google Search reprezenta venituri de 42,6 miliarde de dolari din cele 76 de miliarde de dolari ale companiei. Răspunsul vizibil va fi, așadar, găsit cu siguranță sub inserții publicitare, sau punctat de acestea, dacă Google nu dorește să-și împartă radical veniturile.

Cealaltă posibilitate este integrarea conținutului sponsorizat în răspunsurile acestor algoritmi. Cu toate acestea, o astfel de manipulare ar pierde total credibilitatea acestor roboți conversaționali.

Amintiți-vă, de asemenea, că puterea necesară pentru acest tip de instrument este mult mai scumpă decât pentru directoarele de link-uri simple. Dacă Microsoft și Google își permit să mențină un serviciu cu pierderi (YouTube a durat ani de zile să fie profitabil), cu siguranță se va căuta o rentabilitate a investiției.

Dincolo de asta, ceea ce ridică semne de întrebare este problema proprietății intelectuale. Informațiile date de aceste instrumente conversaționale nu provin de la Google sau Microsoft, ci de pe site-uri terțe. Mass-media, enciclopedii, bloguri… mai multe surse sunt astfel răsfoite pentru a scoate un rezumat organizat.

Google și Facebook folosesc deja informații de pe anumite site-uri, pe paginile lor. Atunci, utilizatorii nu mai trebuie să viziteze site-ul în cauză. Un click mai puțin înseamnă o afișare de reclame mai puțin și, prin urmare, un venit mai mic pentru sursă.

Problema dreptului de autor și a proprietății intelectuale a fost astfel pusă în mai multe rânduri. Acesta este ceea ce se numește drept vecin. Pe elemente mici, aceasta reprezintă doar câteva clicuri, informația completă regăsindu-se mereu pe site-ul sursă, dar odată cu venirea acestor roboți, acest efect este probabil să se simtă și mai mult.

Pentru a ilustra problema, vom lua un caz foarte concret despre care putem vorbi: cel al lui Playtech. În cadrul prezentării noului său Bing, Microsoft a dat exemplul unei persoane care caută un televizor pentru jocuri. Bing face apoi posibilă obținerea unui răspuns fără a merge pe un site. Din punctul de vedere al utilizatorului, este o inovație. Din perspectiva Forbes sau a Tom’s Guide, care servesc drept surse principale, acesta este un venit mai puțin. Site-urile de rețete de gătit sunt, evident, în aceeași situație.

Cu toate acestea, acest conținut a fost creat de site-urile în cauză și reprezintă un cost de producere. De exemplu, pe Frandroid, avem mai mulți oameni cu normă întreagă dedicați recomandărilor de produse. Și alte formate sunt în mod evident în cauză, cum ar fi tutorialele care pot fi utilizate de acești algoritmi, fie că ne place sau nu.

Teste, ghiduri de cumpărături, tutoriale… acestea se numesc „conținut rece“. În cazul lui Playtech, majoritatea audienței noastre provine direct de la Google, iar implementarea acestor instrumente ar putea duce la scăderea traficului nostru și, prin urmare, a veniturilor noastre, fără compensații din partea acestor giganți din Silicon Valley.

La rândul nostru, privim spre viitor cu aceste instrumente și dorim să oferim conținut din ce în ce mai calitativ cititorilor noștri, așa că începem deja să ne reinventăm locul pe Web pentru a ne adapta. Câți, în schimb, vor fi surprinși?

Să scoatem globul de cristal pentru a ne gândi la ce urmează. Google și Bing își lansează soluțiile la scară largă, traficul din motoarele de căutare va fi redus drastic pentru multe site-uri a căror supraviețuire depinde de afișarea reclamelor. Ele vor fi apoi nevoiți să reacționeze urgent pentru a găsi acest public pierdut.

Pe lângă motoarele de căutare, există și alte surse de trafic, inclusiv rețele sociale sau agregatoare de știri precum Google Discover, Google News sau Apple News. Pe aceste platforme, algoritmii sunt adesea (dar nu întotdeauna) regi și definesc cine va fi promovat sau nu.

Pentru a fi promovat, ca și pe TikTok, un număr mare de persoane trebuie să fi văzut articolul, să se fi oprit pe el și să fi interacționat cu el, făcând clic pe el, de exemplu.

Așa cum a fost cazul altor evoluții majore din sector, vom vedea cu siguranță să apară noi modele economice (sau vechi, precum abonamentul), tipuri de conținut mai potrivite acestei noi paradigme și o transformare a Web-ului precum cea pe care o cunoaștem. Această schimbare cu siguranță nu va fi lină, iar jucătorii mai puțin abili riscă să dispară sau cel puțin să fie nevoiți să-și reducă dimensiunea.

Desigur, Web-ul va avea întotdeauna nevoie de jurnaliști și creatori de conținut, AI nu va înlocui aceste profesii, dar fără îndoială le va reinventa.