Cum funcționează ”Securitatea” adaptată secolului 21, recompense de mii de euro. Aplicația pentru pârât vecini, instalată de 250.000 de oameni
Peste 250.000 de cetățeni greci și-au descărcat aplicația care le permite să depisteze evazioniști, înregistrând până acum aproape 160.000 de reclamații la Fisc în mai puțin de trei luni.
Aplicația de pârât vecini
Astfel, cei care reușesc să identifice un evazionist pot beneficia de un bonus de 3.000 de euro din partea statului. Denumită „appodixi„, această aplicație permite grecilor să verifice autenticitatea și conținutul chitanțelor de la casele de marcat. Utilizatorii au crescut semnificativ în număr după ce autoritățile au anunțat că suma bonusului oferit pentru identificarea evazioniștilor va crește de la 100 la 3.000 de euro.
Începând cu lansarea în octombrie 2023, peste 250.000 de oameni au instalat aplicația, iar în aceeași perioadă au fost înregistrate 153.380 de plângeri, dintre care 69.046 au fost depuse cu nume și 84.334 au fost anonime. De asemenea, 5.559 de plângeri suplimentare au fost înregistrate pe platforma „Plângeri cetățenești”. Această inițiativă a facilitat identificarea a numeroase cazuri de emitere de chitanțe fictive sau neemitere de chitanțe.
Cum funcționează
Aplicația „Appodixi” funcționează prin scanarea codului QR al chitanței cu camera telefonului mobil, iar informațiile și reclamațiile transmise sunt direcționate automat către structurile competente pentru investigații sau controale suplimentare, în funcție de subiect și conținut.
În funcție de starea chitanței, aplicația generează următoarele mesaje:
Chitanța a fost transmisă către AADE. În acest caz, sunt afișate detaliile chitanței (numărul casei de marcat, numărul de TVA al societății, numărul chitanței, data și ora tranzacției, valoarea tranzacției cu TVA și, în cazul tranzacțiilor cu benzinării, cantitatea și tipul de combustibil). Apoi, se verifică dacă informațiile afișate în aplicație sunt identice cu cele afișate în chitanță. Adică, dacă valoarea afișată pe chitanță este aceeași cu valoarea care a fost transmisă către AADE. Dacă există o diferență, înseamnă că probabil a existat o intervenție în mecanismul fiscal al întreprinderii, astfel încât pe chitanța clientului apare o sumă diferită și o altă sumă, mai mică, este transferată către AADE.
Chitanța este declarată, dar chitanța nu a fost încă transmisă către AADE. În acest caz, se menționează data și ora dincolo de care chitanța ar fi trebuit să fie trimisă la AADE. În cazul în care chitanța a fost emisă înainte de acest moment, se indică raportul de netransmitere a chitanței.
Codul QR nu poate fi citit sau casa de marcat nu este declarată sau nu este activă. În acest caz, se indică transmiterea unei sesizări prin aplicație.