Tehnologie

Critici la adresa lipsei de transparență a Apple privind datele Apple Intelligence

Artiștii critică Apple pentru lipsa de transparență în jurul datelor utilizate de Apple Intelligence, noua tehnologie de inteligență artificială generativă a companiei. Această inițiativă a stârnit nemulțumiri în rândul unora dintre cei mai loiali utilizatori ai săi.

Lansarea Apple Intelligence și nemulțumirile creative

În cursul acestui an, milioane de dispozitive Apple vor începe să utilizeze Apple Intelligence, tehnologia de inteligență artificială generativă a companiei din Cupertino, care permite, printre altele, crearea de imagini din text. Totuși, unii membri ai comunității creative sunt nemulțumiți de lipsa de transparență a companiei în privința informațiilor brute care alimentează modelul AI.

Jon Lam, un artist de jocuri video și activist pentru drepturile creatorilor din Vancouver, a declarat pentru Engadget: „Aș fi dorit ca Apple să fi explicat publicului într-un mod mai transparent cum și-au colectat datele de antrenament. Cred că anunțul lor nu ar fi putut veni într-un moment mai prost.”

Artiștii, fotografii, conceptiștii și sculptorii, care au vorbit cu Engadget, au exprimat frustrări legate de tăcerea relativă a Apple cu privire la modul în care colectează date pentru modelele sale AI.

Controverse privind sursele datelor pentru AI

Inteligența artificială generativă este la fel de bună ca datele pe care sunt antrenate modelele sale. În acest sens, majoritatea companiilor au colectat practic orice au putut găsi pe internet, fără a cere consimțământul sau a oferi compensații. Aproape 6 miliarde de imagini utilizate pentru antrenarea mai multor modele AI au provenit din LAION-5B, un set de date cu imagini colectate de pe internet. Într-un interviu pentru Forbes, David Holz, CEO al Midjourney, a declarat că modelele companiei au fost antrenate pe „o simplă colectare de pe internet” și că „nu există într-adevăr o modalitate de a obține o sută de milioane de imagini și de a ști de unde provin.”

Artiștii, autorii și muzicienii au acuzat companiile de AI generativă că le folosesc munca gratuit și că profită de pe urma acesteia, ceea ce a dus la peste o duzină de procese în 2023. Luna trecută, mari case de discuri, inclusiv Universal și Sony, au dat în judecată generatoarele de muzică AI Suno și Udio pentru încălcarea drepturilor de autor. Companiile tehnologice au apărat ironic acțiunile lor și au încheiat acorduri de licențiere cu furnizorii de conținut, inclusiv editori de știri.

Unii creativi au crezut că Apple ar putea face lucrurile mai bine. „De aceea am vrut să le acord un beneficiu al îndoielii”, a spus Lam. „Am crezut că vor aborda diferit discuția etică.”

În schimb, Apple a dezvăluit foarte puțin despre sursa datelor de antrenament pentru Apple Intelligence. Într-o postare pe blogul de cercetare al companiei, Apple a scris că, la fel ca alte companii de AI generativă, folosește date publice de pe web cu ajutorul AppleBot, robotul său de căutare web. John Giannandrea, șeful diviziei de AI și învățare automată a Apple, a declarat că „o mare parte din datele de antrenament au fost create de Apple” dar nu a oferit detalii specifice. De asemenea, Apple a semnat acorduri cu Shutterstock și Photobucket pentru licențierea imaginilor de antrenament, dar nu a confirmat public aceste relații.

Reacții și consecințe

Andrew Leung, un artist din Los Angeles care a lucrat la filme precum Black Panther, The Lion King și Mulan, a numit AI generativă „cel mai mare jaf din istoria intelectului uman” în mărturia sa din fața Adunării Statului California. „Vreau să subliniez că atunci când folosesc termenul ‘disponibil public’ nu este automat echivalent cu utilizarea echitabilă”, a spus Leung într-un interviu.

Acest sentiment de trădare este împărtășit și de alți creativi, precum Adam Beane, un sculptor din Los Angeles, care a folosit exclusiv produse Apple timp de 25 de ani. „Sunt din ce în ce mai supărat pe Apple”, a declarat el pentru Engadget. „Trebuie să fii suficient de informat și priceput pentru a ști cum să te optezi din antrenarea AI a Apple și apoi să ai încredere că o corporație îți va respecta dorințele.”

Karla Ortiz, o ilustratoare din San Francisco, a subliniat pe rețelele sociale că „pentru ca AI generativă să funcționeze, se bazează pe o încălcare masivă a drepturilor private și intelectuale”, afirmând că Apple nu face excepție.

Criticile și nemulțumirile reflectă o dezamăgire generală a comunității creative față de companiile tehnologice, sugerând că Apple devine tot mai mult ca restul marilor corporații, punând profitul deasupra intereselor utilizatorilor săi.