Cât de performante mai sunt avioanele F-16 în 2025: România a primit 18 aparate la preț simbolic de 1 euro, după summitul NATO de la Haga
România a primit oficial, în cadrul summitului NATO de la Haga, o donație fără precedent: 18 avioane de luptă F-16, oferite de Țările de Jos în schimbul simbolic de un euro. Este un pas important pentru consolidarea flancului estic al Alianței și pentru transformarea țării noastre într-un hub regional de pregătire pentru piloții NATO. Dar cât de competitive mai sunt aceste aeronave, la aproape 50 de ani de la prima lor apariție?
Un avion de luptă testat în zeci de conflicte, dar fără tehnologie stealth
F-16 Fighting Falcon este unul dintre cele mai longevive și răspândite avioane de vânătoare din lume. Dezvoltat de Lockheed Martin, a intrat în serviciu în anii ’70, dar a trecut prin multiple modernizări. În 2025, există peste 2.000 de avioane de luptă F-16 active în întreaga lume, în flotele a peste 25 de țări.
Aparatele donate României de către Olanda sunt versiuni modernizate F-16 AM/BM, adaptate standardului M6.5.2. Acesta include echipamente de comunicații avansate, sisteme de navigație compatibile NATO, radar de tip AN/APG-68(V)9 și capacități îmbunătățite de atac la sol și aer-aer. Cu toate acestea, F-16 nu este un avion invizibil pe radar (stealth), precum F-35 sau alte aeronave de generația a cincea, ceea ce îl face mai vulnerabil în teatrele de luptă moderne cu apărare antiaeriană performantă.
Totuși, agilitatea sa, versatilitatea și costurile reduse de operare îl transformă într-o alegere excelentă pentru misiuni de poliție aeriană, interceptări rapide și antrenamente comune între forțele aliate.
Un rol strategic pentru România în arhitectura defensivă a NATO
Cele 18 avioane F-16 vor constitui o escadrilă nouă în cadrul Forțelor Aeriene Române și vor fi folosite în special pentru centrul regional de instruire F-16, operațional deja la Baza 86 Borcea. Acest centru nu mai este dedicat exclusiv piloților ucraineni, ci se adresează și statelor membre NATO sau partenere, precum Bulgaria, Slovacia ori țări din Orientul Mijlociu.
România ajunge astfel la 67 de avioane F-16, distribuite în patru escadrile: 17 aparate portugheze, 32 norvegiene și cele 18 olandeze. Este o flotă capabilă să asigure interoperabilitate completă cu forțele NATO și să răspundă rapid în caz de criză regională.
Modernizarea forțelor aeriene este un pas strategic care pregătește terenul pentru trecerea la avioanele de generația a cincea. În următorii ani, România intenționează să achiziționeze aparate F-35 Lightning II, iar între timp F-16 rămâne o verigă esențială în tranziția tehnologică și operațională.
Deși sunt aparate modernizate, F-16 rămân avioane de generație a patra, eficiente, dar sub performanțele viitoarelor F-35 pe care România intenționează să le achiziționeze.
F-16 în 2025: între tradiție și inovație
Chiar dacă este un avion de generația a patra, F-16 nu a rămas blocat în trecut. Statele Unite investesc în continuare în programul său, inclusiv prin inițiative precum VENOM (Viper Experimentation and Next-gen Operations Model), care testează sisteme autonome de zbor și AI pentru a prelungi viața operațională a aeronavelor.
F-16 rămâne astfel competitiv nu doar prin capacitatea sa dovedită în misiuni reale, ci și prin adaptabilitatea la noile standarde tehnologice. Pentru România, această donație reprezintă o combinație rară între preț simbolic și valoare strategică ridicată.