Tesla nu mai este doar o companie auto: AI-ul devine prioritar
Tesla pare să își redefinească identitatea, iar acest lucru îi pune pe gânduri pe investitori. În loc să discute despre vânzările de mașini sau despre planurile de producție, Elon Musk a folosit cea mai recentă conferință privind rezultatele financiare pentru a vorbi despre inteligența artificială (AI). Deși Tesla generează peste 80% din veniturile sale din industria auto, accentul pus pe AI ridică întrebări serioase despre viitorul companiei.
În cadrul conferinței, Musk a anunțat că Tesla va „exploda” în domeniul AI, o declarație care a lăsat analiștii perplecși. Adam Jonas, analist la Morgan Stanley, a evidențiat această schimbare de direcție, întrebând retoric: „Este aceasta o companie auto?”. Majoritatea discuțiilor din cadrul conferinței s-au concentrat pe autonomie, AI și robotică, în timp ce detaliile despre afacerea principală a Tesla – vânzarea de mașini – au fost în mare parte ignorate.
Problemele cu vânzările sunt trecute sub tăcere
Această tranziție nu este tocmai surprinzătoare. Tesla a promovat de ani buni conceptul de conducere autonomă și a promis în repetate rânduri că tehnologia Full Self-Driving (FSD) va deveni realitate „în curând”. Totuși, de peste un deceniu, aceste promisiuni nu s-au concretizat în forma anunțată. AI-ul este, fără îndoială, parte integrantă a automatizării, însă Tesla nu este încă o companie de AI, cel puțin nu una profitabilă în acest domeniu.
Pierdută în valul de discuții despre AI a fost o veste mult mai îngrijorătoare: Tesla a înregistrat o scădere a vânzărilor pentru prima dată în ultimul deceniu. Producția de vehicule a scăzut cu 4%, iar livrările au fost mai mici cu 1% față de anul precedent.
Un alt aspect ignorat de Musk a fost Model 2 (sau Model Q, conform unor zvonuri), un vehicul entry-level, mai accesibil, care ar putea relansa vânzările Tesla. Deutsche Bank estimează că acest model va fi lansat în prima jumătate a lui 2025, dar Musk nu a oferit nicio informație clară în acest sens. Absența acestui subiect în conferință este surprinzătoare, mai ales că un astfel de model ar putea atrage un număr mare de cumpărători.
La fel de ciudat este faptul că Musk nu a menționat nici Cybertruck-ul, modelul său futurist care a avut parte de o lansare spectaculoasă, dar și de controverse. Singura informație despre producția de vehicule a fost că Tesla Semi va începe să fie fabricat în Nevada până la finalul anului.
Tesla nu câștigă (încă) bani din AI
Deși Tesla se prezintă acum ca o companie AI-first, realitatea financiară spune altceva. AI-ul nu aduce în prezent venituri semnificative pentru Tesla, iar proiectele viitoare, precum serviciul de robotaxi din Austin sau robotul Optimus, nu sunt încă surse de profit.
În ceea ce privește Full Self-Driving, versiunea actuală necesită supraveghere umană, ceea ce înseamnă că nu este o tehnologie autonomă autentică. Musk continuă să promită că în curând șoferii vor putea dormi în timp ce mașina îi duce la destinație, dar până acum nu a oferit un termen clar pentru acest obiectiv.
Investitorii se așteaptă ca în conferințele privind rezultatele financiare să audă despre performanțele companiei și strategiile de creștere a veniturilor, nu doar despre viziuni pentru un viitor incert. Deși acțiunile Tesla au scăzut imediat după conferință, au recuperat în tranzacțiile ulterioare, semn că piața încă are încredere în Musk, chiar dacă acesta pare mai interesat de viitor decât de prezent.
În final, Tesla pare să fie într-o perioadă de tranziție. Musk visează la o companie bazată pe automatizare și AI, dar investitorii vor rezultate concrete în prezent. Dacă scăderile de vânzări vor continua, Tesla s-ar putea confrunta cu o problemă majoră, iar discuțiile despre viitor nu vor mai fi suficiente pentru a menține încrederea pieței.