Tehnologie

Telefonul tău este acultat permanent de către Facebook, Google și alții pentru a te manipula să cumperi impulsiv, dezvăluie o companie importantă de publicitate

Ceea ce mulți utilizatori de telefoane mobile și internet au suspectat de mult timp pare să fie adevărat: discuțiile private pe care le purtăm în apropierea telefoanelor și dispozitivelor noastre sunt ascultate pentru a crea reclame personalizate care să ne manipuleze comportamentul de consum. O companie de publicitate americană, Cox Media Group (CMG), a dezvăluit recent cum tehnologia sa de „ascultare activă” (Active-Listening) poate captura și analiza conversațiile utilizatorilor pentru a oferi reclame extrem de bine țintite.

Tehnologia care ascultă

CMG, o companie din Atlanta, Georgia, parteneră a unor giganți precum Facebook, Google, Amazon și Bing, folosește inteligența artificială pentru a colecta și analiza „date momentane” preluate din conversațiile purtate lângă dispozitivele mobile, calculatoare și chiar asistenți virtuali. Potrivit unei prezentări confidențiale a companiei, publicată recent de site-ul 404media, tehnologia dezvoltată de CMG folosește microfoanele din telefoane și alte dispozitive inteligente pentru a asculta activ ceea ce vorbesc utilizatorii, scrie New York Post.

„Puterea vocii (și a microfoanelor din dispozitivele noastre) este enormă,” spune unul dintre slide-urile prezentării CMG. „Dispozitivele inteligente captează datele în timp real, ascultând conversațiile noastre. Ulterior, agenții de publicitate pot combina aceste date vocale cu date comportamentale pentru a viza consumatorii care sunt deja în procesul de cumpărare. Folosim inteligența artificială pentru a colecta date din peste 470 de surse, pentru a ne îmbunătăți performanța.”

Reclame personalizate și manipulare a consumatorilor

După colectarea acestor date, CMG creează liste cu potențiali cumpărători și vinde aceste informații clienților săi, majoritatea din industria publicității digitale. Compania susține că poate localiza consumatorii aflați pe o rază de 15 kilometri în jurul unei locații, la un cost de 100 de dolari pe zi. Pentru 200 de dolari, CMG poate extinde această rază la 30 de kilometri, scrie publicația de specialitate 404media.

Prezentarea CMG dezvăluie un proces complex de șase pași, prin care datele audio sunt transformate în reclame personalizate. Nu este clar dacă software-ul de „ascultare activă” al companiei funcționează continuu sau doar în timpul apelurilor și interacțiunilor cu anumite aplicații. Totuși, este cert că această tehnologie este folosită pentru a manipula comportamentele de cumpărare, prin reclame care vizează direct preferințele și nevoile exprimate de utilizatori în conversațiile lor private.

Vezi și: Ghid anti-spionat: cum vezi cine îți „ascultă” telefonul și dacă ești urmărit

Reacția giganților tehnologici

În urma publicării raportului, Google a reacționat rapid, eliminând CMG din programul său de parteneri Google Prime, o categorie de elită rezervată celor mai mari agenții de publicitate. Într-o declarație pentru 404media, Google a menționat că „toți agenții de publicitate trebuie să respecte legile și reglementările în vigoare, precum și politicile noastre de publicitate. Când identificăm încălcări ale acestor politici, luăm măsurile adecvate.”

Meta, compania-mamă a Facebook, a anunțat că investighează CMG pentru posibile încălcări ale termenilor și condițiilor de colaborare. CMG a fost una dintre primele agenții de publicitate care a colaborat cu Facebook, iar parteneriatul său cu Google și Amazon a făcut din companie un jucător important în industria publicitară digitală. Deși Google a întrerupt relația cu CMG, consecințele acestor dezvăluiri sunt încă în desfășurare.

Ascultarea telefoanelor, între etică și profit

Deși CMG nu a clarificat modul exact în care tehnologia sa ascultă utilizatorii — dacă funcționează împreună cu anumite mărci de telefoane, microfoane sau televizoare inteligente — procesul rămâne extrem de controversat. Potențialul de abuz al acestor tehnologii de „ascultare activă” ridică probleme de confidențialitate și etică în mediul digital. Utilizatorii nu sunt adesea conștienți de faptul că conversațiile lor private pot fi înregistrate, analizate și transformate în date comerciale, toate acestea pentru a fi vizați de reclame care le influențează deciziile de cumpărare.

Deși giganții precum Google și Meta pretind că investighează aceste practici, industria publicității digitale rămâne într-o zonă gri când vine vorba de transparența și etica colectării de date. Într-un mediu digital tot mai complex, aceste dezvăluiri subliniază importanța protejării confidențialității utilizatorilor și a unei mai mari responsabilități din partea companiilor tehnologice.

Acest scandal evidențiază cât de puternică și răspândită a devenit tehnologia de ascultare și cât de mult influențează comportamentele consumatorilor la nivel global, cu scopul de a crește profitul companiilor care dețin datele.