Tehnologie

Țara din Europa care pune panouri fotovoltaice direct pe șinele de cale ferată – Care este avantajul, de fapt

Sun-Ways, un startup din Elveția, a inaugurat recent o centrală fotovoltaică demontabilă amplasată pe o linie de cale ferată operațională în regiunea Munților Neuchâtel.

Un proiect-pilot absolut inedit pe calea ferată din Munții Neuchâtel

Considerată prima instalație de acest tip la nivel mondial, centrala utilizează 48 de panouri solare, fiecare cu o putere de 385 W, rezultând o capacitate instalată totală de 18 kW, scrie PV Magazine.

Energia electrică produsă, estimată la 16 MWh anual, va fi injectată în rețeaua publică situată la o distanță de aproximativ 500 de metri de amplasament.

După ce a obținut toate avizele necesare din partea Oficiului Federal pentru Transporturi în octombrie 2024, instalația a trecut printr-o serie de teste și inspecții pentru a confirma respectarea standardelor de siguranță feroviară.

Concret, trenurile de pasageri vor circula în mod regulat peste acest sistem fotovoltaic montat între șine.

Proiectul va fi monitorizat timp de trei ani, perioadă în care Sun-Ways va analiza comportamentul stratului de protecție aplicat panourilor, gradul de acumulare a murdăriei și eventualele efecte asupra infrastructurii feroviare.

Datele obținute vor contribui la evaluarea fezabilității extinderii acestui tip de instalație pe scară largă în rețeaua feroviară.

Crește interesul internațional, dar apar și provocările tehnice

La ceremonia de inaugurare au participat delegații din mai multe țări, printre care Belgia, Franța, Indonezia, Israel și Coreea de Sud, semn că ideea trezește interes la nivel global pentru posibile implementări similare.

Deși proiectele fotovoltaice amplasate între sau lângă șinele de cale ferată au fost privite cu scepticism în trecut, o analiză tehnico-economică recentă sugerează că aceste soluții pot fi viabile.

Printre principalele riscuri identificate se numără murdărirea excesivă a panourilor și solicitările mecanice intense generate de trecerea trenurilor, factori care ar putea afecta durabilitatea și eficiența sistemelor.

Cu toate acestea, studiul publicat în revista e-Prime Advances in Electrical Engineering, Electronics and Energy arată că, în anumite condiții, cum ar fi construirea căilor ferate pe soluri moi, care atenuează vibrațiile, așa cum se întâmplă în Bangladesh, spre exemplu, aceste probleme pot fi diminuate semnificativ.

Cercetarea a demonstrat că montarea sistemelor fotovoltaice pe sau lângă căile ferate ar putea deveni nu doar fezabilă din punct de vedere tehnic, ci și atractivă din punct de vedere economic pentru aplicații rurale.

Inițiativa Sun-Ways deschide astfel posibilitatea valorificării unor spații până acum neutilizate pentru producția de energie regenerabilă, cu potențiale beneficii atât pentru infrastructura de transport, cât și pentru tranziția energetică.