Țara din Europa care interzice telefoanele mobile în sălile de clasă. Studiul care a arătat beneficiile deciziei
Guvernul din Portugalia a decis recent să interzică utilizarea telefoanelor mobile în școli pentru elevii până în clasa a VI-a, o măsură care va intra în vigoare odată cu noul an școlar 2025-2026.
Totodată, a fost aprobată și revizuirea materiei Cetățenie și Dezvoltare, un demers care vine să modernizeze programa școlară și să reflecte nevoile actuale ale elevilor.
Decizia interzicerii telefoanelor în școli este una oficială, motivată de un studiu concludent
Într-un comunicat oficial, Consiliul de Miniștri a anunțat aprobarea unui decret-lege care reglementează utilizarea echipamentelor electronice sau a dispozitivelor cu acces la internet, precum smartphone-urile, interzicând utilizarea lor de către elevii din primul și al doilea ciclu de învățământ de bază, scrie The Portugal News.
Decizia este fundamentată pe rezultatele unui studiu realizat de Centrul pentru Planificare și Evaluare a Politicilor Publice, care a analizat recomandările Ministerului Educației, Științei și Inovării emise în septembrie 2024 referitoare la folosirea telefoanelor mobile în școli.
Potrivit concluziilor studiului, peste jumătate din școlile care au impus deja interdicția utilizării smartphone-urilor au înregistrat o scădere semnificativă a fenomenului de bullying și a indisciplinei, începând cu al doilea ciclu și până la liceu.
Mai mult decât atât, majoritatea elevilor au început să socializeze mai mult în pauze, să facă activități fizice și să folosească spațiile de joacă, ceea ce a contribuit la un mediu școlar mai sănătos și mai echilibrat.
Ministrul Educației, Fernando Alexandre, declarase anterior că guvernul va transforma recomandarea din anul precedent privind interzicerea telefoanelor în școli în regulă obligatorie pentru toate instituțiile de învățământ, atât publice cât și private.
Ideea nu este una nouă
Anul trecut, Ministerul a recomandat deja interzicerea smartphone-urilor în clasele I-VI și limitarea utilizării lor în cel de-al treilea ciclu.
Cu toate acestea, procentul școlilor care au aplicat aceste măsuri a fost variabil: doar 21,3% din școlile primare și 59,1% din cele din al doilea ciclu nu au adoptat interdicția.
În ceea ce privește ciclul al treilea, 24,9% din școli au interzis complet folosirea telefoanelor, iar această măsură a fost adoptată doar de 7,6% dintre licee.
Studiul a evidențiat că cele mai mari rezultate în reducerea fenomenului de bullying și indisciplină s-au înregistrat în școlile care au impus interdicția, în special în al doilea ciclu și în liceu.
Pe de altă parte, directorii de școli au semnalat dificultăți în monitorizarea și implementarea acestei reguli, mai ales în unitățile unde funcționează mai multe niveluri de învățământ simultan. Ei consideră că implementarea trebuie să se facă treptat și să fie însoțită de o campanie de conștientizare pentru elevi, părinți și cadre didactice.