Tehnologie

Oficialii UE acuză Meta de posibile încălcări ale legilor de protecție a consumatorilor prin planul cu plată „fără reclame”

Oficialii europeni susțin că Meta ar putea încălca legislația de protecție a consumatorilor prin oferirea unui plan „fără reclame” contra cost, pe lângă o posibilă încălcare a Actului Piețelor Digitale.

Cu ce a fost „prinsă” Meta

Comisia Europeană și-a exprimat nemulțumirea față de modelul de afaceri al Meta, care oferă utilizatorilor din UE, Spațiul Economic European și Elveția opțiunea generoasă de a continua să folosească Facebook și Instagram cu reclame direcționate fără a plăti nimic sau de a se abona lunar pentru a beneficia de o experiență fără reclame.

Oficialii din cadrul Rețelei de Cooperare pentru Protecția Consumatorilor (CPC) — un grup de autorități naționale care aplică legislația de protecție a consumatorilor în UE — au sugerat că Meta ar putea încălca legislația de protecție a consumatorilor prin abordarea „plătești sau consimți”. Comisia, care este brațul executiv al Uniunii Europene, a coordonat acțiunea grupului împotriva Meta.

Rețeaua CPC a trimis Meta o scrisoare în care sunt detaliate numeroase moduri în care consideră că compania ar putea încălca legile consumatorilor. Compania are termen până la 1 septembrie pentru a răspunde și a propune soluții la preocupările oficialilor. Dacă autoritățile CPC constată că Meta nu ia măsuri adecvate pentru a rezolva problemele, acestea ar putea lua măsuri de aplicare împotriva companiei, inclusiv sancțiuni.

Autoritățile CPC au sugerat că Meta induce în eroare utilizatorii descriindu-și platformele ca fiind gratuite dacă aceștia optează să nu plătească pentru un abonament, când, de fapt, Meta monetizează datele lor personale prin afișarea de reclame direcționate. De asemenea, spun că Meta „confuzează utilizatorii” prin cerința de a accesa diferite secțiuni ale politicii de confidențialitate și ale termenilor de serviciu pentru a vedea cum sunt utilizate datele lor pentru reclame personalizate.

Ce au spus oficialii UE

Oficialii au criticat și „termenii și limbajul imprecis” al Meta, care sugerează că abonații nu vor vedea deloc reclame, deși acestea ar putea fi afișate „atunci când interacționează cu conținutul partajat prin Facebook sau Instagram de alți membri ai platformei.” Mai mult, ei afirmă că Meta pune presiune asupra utilizatorilor care au folosit Facebook și Instagram gratuit pentru a face o alegere imediată, fără a le oferi un avertisment prealabil, suficient timp și o oportunitate reală de a evalua cum ar putea afecta această alegere relația contractuală cu Meta, nepermițându-le accesul la conturile lor înainte de a face această alegere.

Meta a introdus opțiunile „plătești sau consimți” anul trecut, încercând să se conformeze legilor de protecție a datelor din UE, menținându-și în același timp modelul de publicitate. Oficialii CPC spun că sunt preocupați de faptul că „mulți consumatori ar putea fi supuși unei presiuni nedorite pentru a alege rapid” între a consimți la colectarea datelor sau a plăti o taxă lunară, „temându-se că și-ar pierde instantaneu accesul la conturile lor și la rețeaua lor de contacte”.

Această acțiune este separată de alte investigații pe care UE le desfășoară împotriva Meta în legătură cu modelul „plătești sau consimți”. La începutul acestei luni, UE a declarat că Meta ar fi putut încălca Actul Piețelor Digitale cu această abordare. Dacă va fi găsită vinovată, Meta ar putea fi amendată cu până la 10% din veniturile sale anuale globale.

În plus, Comisia a solicitat mai multe informații de la companie în martie despre modelul „plătești sau consimți” în conformitate cu Actul Serviciilor Digitale, o altă lege concepută pentru a ține sub control puterea marilor companii de tehnologie. De asemenea, grupurile de protecție a drepturilor consumatorilor au depus plângeri argumentând că abordarea încalcă Regulamentul General privind Protecția Datelor al UE.