Tehnologie

NASA surprinde în imagini incredibile momentul în care bariera sunetului este depășită

NASA a reușit să capteze în imagini momentul spectaculos în care bariera sunetului este depășită, folosind o tehnică specială de fotografiere numită Schlieren. Evenimentul a avut loc pe 10 februarie, când avionul experimental XB-1 al companiei Boom Supersonic a atins viteze de peste Mach 1, devenind primul avion civil american supersonic care efectuează un astfel de zbor de test.

Tehnologia din spatele imaginii spectaculoase

Pentru a surprinde acest moment unic, pilotul de test Tristan „Geppetto” Brandenburg a poziționat avionul XB-1 la momentul exact și la altitudinea optimă deasupra Deșertului Mojave. NASA a utilizat telescoape de la sol cu filtre speciale, capabile să detecteze distorsiunile aerului provocate de unde de șoc. Imaginea obținută arată vizual ceea ce ochiul uman nu poate percepe: modul în care aerul este comprimat și distorsionat atunci când un obiect depășește viteza sunetului.

Blake Scholl, fondatorul Boom Supersonic, a declarat pentru CNN că acest tip de tehnologie „face invizibilul vizibil” și reprezintă un pas important spre întrebuințarea zborului supersonic comercial la scară largă.

Avionul experimental supersonic XB-1 al Boom Supersonic în timpul celui de-al 11-lea zbor de test, devenind primul avion civil care a zburat supersonic de la retragerea Concorde. (Foto: Boom Supersonic)

Zbor supersonic fără boom sonic?

Pe lângă captarea momentului depășirii barierei sunetului, NASA a monitorizat și nivelul de zgomot produs de XB-1. Rezultatele au fost surprinzătoare: datele preliminare indică faptul că niciun boom sonic audibil nu a fost resimțit la sol, ceea ce ar putea deschide calea pentru revenirea avioanelor comerciale supersonice, interzise până acum deasupra zonelor dens populate din cauza zgomotului puternic pe care îl generează.

Boom Supersonic speră să utilizeze aceste tehnologii pentru dezvoltarea avionului Overture, un model comercial supersonic destinat transportului de pasageri cu viteze de până la Mach 1.7. Până în prezent, Overture a atras peste 130 de comenzi din partea companiilor aeriene mari, inclusiv American Airlines și United Airlines.

Viitorul aviației supersonice

Această reușită marchează un moment crucial în cursa pentru revenirea zborurilor comerciale supersonice, la aproape 55 de ani de la primul zbor al prototipului Concorde și la peste 21 de ani de la retragerea acestuia. Boom Supersonic și-a propus ca avionul Overture să fie operațional până la finalul deceniului, cu scopul de a reduce semnificativ durata zborurilor intercontinentale.

NASA continuă să colaboreze cu industria aeronautică pentru a perfecționa tehnologii care să permită zboruri rapide, eficiente și ecologice. Cu avansurile din inginerie digitală, aerodinamică și utilizarea combustibililor sustenabili, viitorul aviației supersonice pare mai aproape ca niciodată.