Tehnologie

Lucrările de control, tezele și examenele elevilor vor fi corectate cu ajutorul inteligenței artificiale. Cum se schimbă învățământul din Regatul Unit

Într-o mișcare care anunță o nouă etapă în digitalizarea educației, profesorii din Anglia vor putea folosi inteligența artificială pentru a corecta lucrări, teste și chiar pentru a redacta scrisori adresate părinților. Guvernul britanic a emis noi recomandări oficiale care deschid calea unei colaborări mai strânse între cadrele didactice și tehnologiile de ultimă generație, cu promisiunea că timpul economisit va fi redirecționat către interacțiuni față în față cu elevii, notează BBC.

În documentele de instruire distribuite în școlile din Anglia, autoritățile precizează clar că AI-ul trebuie utilizat doar în cazul evaluărilor cu miză redusă, precum lucrările de control, temele sau testele de antrenament. Profesorii rămân responsabili de verificarea finală a notelor generate automat și sunt îndemnați să fie transparenți cu privire la folosirea acestor instrumente.

Inteligența artificială intră în rutina profesorilor

În plus față de corectarea lucrărilor, AI-ul va putea fi folosit pentru sarcini administrative uzuale, cum ar fi redactarea scrisorilor adresate părinților. Un exemplu concret inclus în ghid arată cum un profesor poate cere AI-ului să genereze un mesaj privind un focar de păduchi, pe baza stilului unei scrisori trimise anterior. Scopul este clar: reducerea poverii birocratice care apasă pe umerii profesorilor, în favoarea unei implicări mai mari în actul educațional propriu-zis.

Emma Darcy, consultant educațional implicat în implementarea tehnologiei în școli, consideră că profesorii au o „responsabilitate morală” de a învăța să utilizeze aceste instrumente, mai ales că elevii le folosesc deja în mod avansat. Ea avertizează însă că tehnologia nu trebuie folosită orbește: există riscuri precum generarea de informații false sau scăpări de securitate.

O schimbare cu beneficii și provocări

Deși asociațiile de profesori susțin ideea ca AI-ul să preia sarcinile repetitive pentru a elibera timp în favoarea predării, ele atrag atenția asupra unor provocări persistente: lipsa de fonduri pentru digitalizare, neîncrederea cadrelor didactice în aceste tehnologii și lipsa unor politici clare la nivelul fiecărei școli.

Ministerul Educației din Regatul Unit a subliniat că doar instrumentele aprobate trebuie utilizate și că fiecare instituție trebuie să stabilească reguli clare privind când și cum pot fi folosite AI-ul de către profesori și elevi. Totodată, formarea elevilor pentru a recunoaște deepfake-urile și alte forme de dezinformare devine o prioritate.

Pe lângă Anglia, și guvernele din Scoția și Țara Galilor susțin folosirea AI-ului în educație, atâta timp cât este utilizat în mod profesionist și responsabil. În Irlanda de Nord, autoritățile au anunțat recent o cercetare privind potențialul AI-ului în îmbunătățirea performanței școlare.