Interzicerea totală a telefoanelor mobile se aplică din septembrie 2025 în toate școlile gimnaziale din Franța
Începând cu anul școlar 2025, toate școlile gimnaziale din Franța vor fi obligate să interzică în mod total utilizarea telefoanelor mobile și a altor dispozitive electronice personale de către elevi. Măsura, oficializată de ministra Educației, Élisabeth Borne, marchează o nouă etapă în efortul guvernului francez de a limita prezența tehnologiei în viața școlară, informeaza Lemonde.fr.
Decizia vine la șapte ani după adoptarea unei legi care permitea instituțiilor de învățământ să restricționeze utilizarea smartphone-urilor, dar care nu era aplicată unitar. Din septembrie 2025, interdicția devine generală și obligatorie în toate colegiile din țară.
Testare în peste 180 de colegii și feedback pozitiv
Înainte de a lua această decizie, Ministerul Educației a derulat, în toamna lui 2024, o perioadă de testare în 180 de colegii din Franța, implicând aproximativ 50.000 de elevi. Aceștia au fost obligați să lase telefoanele în casete speciale, la intrarea în școală, și să le recupereze abia la finalul cursurilor.
Rezultatele acestui experiment au fost suficient de convingătoare încât guvernul să decidă extinderea măsurii la nivel național. Potrivit Élisabeth Borne, interdicția are rolul de a încuraja comunicarea directă între elevi, reducerea dependenței de rețele sociale în timpul orelor și combaterea fenomenului de hărțuire școlară.
Dispozitivele vizate și excepțiile prevăzute
Noua reglementare nu se limitează doar la telefoanele mobile. Aceasta include toate „dispozitivele de comunicare electronică”, precum tabletele și ceasurile inteligente. În cazurile speciale, precum excursiile sau deplasările școlare, elevii nu vor putea folosi telefoanele, dar școlile vor fi obligate să asigure părinților o linie telefonică pentru comunicare de urgență.
Una dintre provocările rămase este legată de finanțarea infrastructurii necesare pentru implementarea interdicției – cum ar fi achiziționarea casetelor securizate sau a rucsacurilor speciale. Ministerul Educației poartă în prezent discuții cu consiliile departamentale pentru a găsi soluții de finanțare.
O decizie susținută politic, dar controversată în mediul academic
Deși măsura este susținută de autorități și de o parte a opiniei publice, există voci critice în mediul academic. Un studiu realizat de Universitatea din Birmingham sugerează că interzicerea telefoanelor în școli nu are un impact dovedit asupra performanței școlare sau a stării de bine a elevilor. Cercetătorii susțin că o astfel de interdicție, aplicată izolat, nu este suficientă pentru a produce schimbări reale în comportamentul sau rezultatele tinerilor.
Cu toate acestea, guvernul francez pare hotărât să meargă mai departe, considerând că beneficiile educaționale și sociale pe termen lung justifică decizia.
Rămâne de văzut cum va fi primită măsura în rândul elevilor, profesorilor și părinților, și dacă alte țări europene vor urma exemplul Franței în anii ce urmează.