Tehnologie

Inteligența artificială trebuie să fie reglementată. Impactul ei asupra învățământului, măsurile propuse de UNESCO

Inteligența artificială (AI) poate fi de real folos, dar și o mare problemă. Iar unul dintre domeniile ce a simțit concret acest impact este cel al educației. După ce abia trecuseră de restricțiile aduse de pandemia de Covid, școlile și universitățile din întreaga lume s-au confruntat cu șocul produs de apariția sistemelor tip ChatGPT, cu ajutorul cărora elevii tind să înșele vigilența profesorală fără mai depune eforturi proprii de învățare.

Riscul pe care inteligența artificială în reprezintă pentru elevi

După modificările nemaiîntâlnite din sistemul de învățământ impuse de pandemia de Covid, același domeniu a resimțit șocul produs de apariția inteligenței artificiale generative, cel mai important reprezentant al acesteia fiind ChatGPT, care a „explodat” în toată lumea în noiembrie 2022.

Chiar dacă inițial, multe unități de învățământ, fie ele școli sau universități, au interzis inițial folosirea ChatGPT, mai ales din cauza felului în care acesta le permite elevilor să trișeze, abordarea problemei tinde să se modifice.

Citește și: Inteligența artificială fură munca oamenilor: ce spune creatorul Wednesday – „Este ca un robot care îți ia umanitatea, sufletul”

Astfel, la ora actuală se vorbește de stabilirea regulilor de bază și a liniilor directoare privind utilizarea generativă a AI, a scris Forumul Economic Mondial pe site-ul său. Altfel spus, mai degrabă reglementarea folosirii sistemelor tip ChatGPT, decât încercarea de interzicere a lor.

În acest sens, primul Ghid global pentru AI generativă în educație și cercetare o inițiativă UNESCO, concepută pentru a „aborda întreruperile” cauzate de tehnologie, este acum disponibilă pentru a ajuta acest proces.

Primul ghid de reglementare a folosirii AI

Pe măsură ce țările continuă să-și stabilească abordarea privind inteligența artificială, ghidul UNESCO „va ajuta factorii de decizie politică și profesorii să navigheze mai bine în zona AI pentru interesul principal al cursanților”, spune Audrey Azoulay, director general UNESCO.

Mai puțin de 10% dintre școli și universități au îndrumări oficiale privind inteligența artificială, subliniază UNESCO. Noul ghid sugerează câteva măsuri pe care acestea le-ar putea adopta pentru a asigura o „educație de calitate, echitate socială și incluziune”.

Citește și: Până și CIA dezvoltă un chatbot AI: ce scop are

Cele 8 măsuri/recomandări prevăzute de recentul Ghid pentru instituțiile de învățământ, sunt următoarele:

1. Promovați incluziunea, echitatea, diversitatea lingvistică și culturală

Sarcina guvernelor și instituțiilor este acum de a echilibra condițiile privind concurența. În acest scop, UNESCO spune că trebuie luate măsuri pentru ca toată lumea să beneficieze de conexiune la internet și acces la aplicațiile AI. De asemenea, trebuie stabilite criterii pentru a elimina prejudecățile de gen sau culturale, iar sistemele AI trebuie să evolueze pentru a include date în mai multe limbi, în special în limbile minoritare.

2. Protejați acțiunea umană
Există pericolul să devenim prea dependenți de inteligența artificială generativă și să pierdem din vedere acțiunea umană, compromițând „dezvoltarea abilităților intelectuale”, avertizează UNESCO. O abordare recomandată de raport pentru a contracara acest lucru este interzicerea selectivă a tehnologiei, în situațiile „în care ar priva cursanții de oportunități de a dezvolta abilități cognitive și abilități sociale prin ignorarea observării lumii reale”.

Ce măsuri propune UNESCO

3. Monitorizarea și validarea sistemelor de AI pentru educație

Acest punct recunoaște necesitatea monitorizării continue a inteligența artificială generativă, pe măsură ce tehnologia continuă să evolueze. Trebuie făcute controale pentru a se asigura că „sistemele AI utilizate în educație și cercetare sunt lipsite de părtinire”, iar copiii și „învățătorii vulnerabili” înțeleg ce este consimțământul informat. Raportul adaugă că „instituțiile și educatorii ar trebui să fie dispuși să ia măsuri rapide pentru a atenua sau elimina… conținutul neadecvat”.

4. Dezvoltați competențe, inclusiv abilități legate de IA generativă pentru cursanți

UNESCO spune că guvernele ar trebui să se angajeze să ofere programe de IA generativă în școli și licee, „precum și pentru învățarea pe tot parcursul vieții”. De asemenea, ar trebui furnizate programe personalizate pentru angajații în vârstă și cetățenii „care ar putea avea nevoie de noi competențe”.

Citește și: Profeția șefului Microsoft despre inteligența artificială, un avertisment pentru omenire: ”Are potențialul de a deveni o armă”

5. Dezvoltarea capacității profesorilor și cercetătorilor de a utiliza în mod adecvat IA generativă

Un sondaj recent din SUA a constatat că mai mulți profesori, decât elevi, folosesc sisteme de inteligență artificială. UNESCO spune că doar șapte țări se concentrează în prezent pe programe de formare AI pentru profesori, iar politicile viitoare trebuie „să permită profesorilor să creeze instrumente specifice bazate pe GenAI pentru a facilita învățarea la clasă și pentru propria dezvoltare profesională”.

Cum poate sistemul de învățământ să coexiste cu inteligența artificială

6. Promovați pluralitatea de opinii și de exprimare a ideilor

Atât cursanții, cât și profesorii trebuie să se apropie de GenAI cu înțelegerea faptului că aceasta este „o sursă rapidă, dar adesea nesigură de informații”, antrenată mai ales cu „punctele de vedere dominante în lume”. Raportarea critică la răspunsurile tehnologiei este vitală pentru a proteja „opiniile minoritare și exprimarea pluralității de idei”, se mai scrie în raport.

7. Testați modelele de aplicații locale și construiți o dată de baze relevantă

O parte a prejudecăților legate de inteligența artificială este că modelele DenAI sunt antrenate mai ales cu informații provenite din emisfera nordică, acest lucru însemnând că partea de sud a planetei și comunitățile indigene locale sunt subreprezentate. UNESCO face un apel la cei care creează instrumente GenAI să fie „mai sensibili la contextul și nevoilor comunităților locale”, dat fiind că această metodă în educație și cercetare reflectă cu mai mare acuratețe prioritățile educative, „decât noutățile, miturile sau fanteziile”.

Citește și: Prima universitate din România unde studenții au voie să prezinte lucrări scrise de roboți. Cum funcționează

8. Revizuiți implicațiile pe termen lung într-o manieră intersectorială și interdisciplinară

Furnizorii de AI, educatorii, cercetătorii, la fel ca părinții și reprezentanții studenților trebuie să colaboree în „ajustarea largă la nivel de sistem” a curriculei pentru a diminua riscurile potențiale pe care le poate aduce folosirea inteligenței artificiale generative, mai spune UNESCO.

Concluzia raportului este că este nevoie de schimbarea sistemului stabilit până acum, iar instrumentele AI nu ar trebui să creeze conflicte interumane ori să uzurpe rolul oamenilor în acest sistem.