Cum te înregistrează radarul în trafic pe străzile din România. De la ce distanță, când ar trebui să frânezi și la ce ajută
Radarul rămâne cel mai eficient instrument al Poliției Rutiere pentru a ține sub control viteza pe drumurile publice. Mulți șoferi cred însă că, dacă frânează brusc când zăresc un echipaj sau un trepied pe marginea drumului, pot evita amenda. Realitatea din 2025 arată însă cu totul altfel. Noile sisteme radar sunt cu mult mai rapide și mai performante decât reflexele tale.
În primele luni ale acestui an, Poliția Rutieră din România a fost echipată cu 700 de noi radare pe trepied. Acestea au capacitatea de a scana permanent traficul, fără să aibă nevoie de intervenție umană. Odată ce ai intrat în raza de acțiune a dispozitivului și ai depășit viteza legală, amenda e deja în drum spre cutia ta poștală.
Radarul nu iartă: detectarea se face de la peste un kilometru
Sistemele radar moderne din dotarea poliției sunt capabile să înregistreze viteza unui vehicul de la peste 1.000 de metri distanță. În cazul pistoalelor radar, raza de acțiune poate atinge 1.500 de metri. Asta înseamnă că, până să vezi echipajul sau să-ți semnaleze detectorul prezența unui radar, viteza ta a fost deja captată.
Echipamentele funcționează în mod automat și continuu. Toate înregistrările sunt transferate în serverele securizate ale Ministerului Afacerilor Interne, iar sistemul asociază rapid viteza măsurată cu numărul de înmatriculare. Cei care încalcă legea vor primi procesul-verbal prin poștă, fără nicio interacțiune directă cu poliția.
În plus, aceste radare nu sunt sensibile la trucuri precum “ascunderea” după alt vehicul sau frânarea bruscă. Odată înregistrată viteza, nu mai poți schimba nimic, iar frâna nu te va salva. Practic, ai trecut deja în “obiectivul” radarului cu secunde bune înainte să-l observi.
Limitele de viteză în 2025 și consecințele depășirii lor
Codul Rutier 2025 vine cu limite clare pentru toate categoriile de drumuri. Este important să le cunoști, pentru că nerespectarea lor nu doar că îți golește portofelul, dar îți poate și suspenda permisul de conducere:
50 km/h în localitate
90 km/h pe drumurile naționale sau județene
100 km/h pe drumurile europene
120 km/h pe drumurile expres
130 km/h pe autostradă
Legea prevede o toleranță de 10 km/h peste limită, fără sancțiune. Însă, depășirile mai mari atrag sancțiuni progresive:
10–20 km/h peste limită: 2–3 puncte de amendă
21–30 km/h peste: 4–5 puncte
31–40 km/h: 6–8 puncte
Peste 41 km/h: 9–20 puncte și riscul suspendării permisului
Peste 50 km/h: permisul este suspendat timp de 90 de zile
Peste 70 km/h: 120 de zile fără drept de a conduce
În 2025, punctul de amendă este echivalent cu 5% din salariul minim brut, ceea ce face orice abatere destul de costisitoare.
Nu te baza pe noroc, respectă limita de viteză
Radarul modern nu iartă și nu poate fi păcălit cu frânări bruște sau sisteme de detecție. În plus, viteza legală nu este impusă doar ca să eviți o amendă, ci pentru a proteja vieți. În cele din urmă, cel mai sigur și eficient mod de a circula fără stres este să respecți regulile și să reduci viteza din timp, nu în ultimul moment.