Cum obții online și gratuit un extras de carte funciară în România. Vestea bună despre platforma care facilitează procesul
Obținerea unui extras de carte funciară este un pas esențial pentru multe demersuri administrative, precum solicitarea unei autorizații de construire sau a unui certificat de urbanism. Până recent, acest document implica deplasări, costuri și timp pierdut. Din vara lui 2025, însă, primăriile din România pot obține online și gratuit aceste extrase în numele cetățenilor, prin platforma digitală MyEterra , dezvoltată de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI).
Noua măsură vizează reducerea birocrației și simplificarea interacțiunilor dintre cetățeni și administrațiile locale. Primăriile și consiliile județene se pot înscrie oficial în platforma MyEterra, iar prin intermediul acesteia pot accesa extrase de carte funciară sau din planul cadastral fără a mai cere aceste documente direct de la contribuabili. Practic, dacă soliciți o autorizație sau un act de urbanism, primăria ta ar putea face rost automat de documentele necesare, fără să te mai trimită la ghișee sau să achiți taxe suplimentare.
Ce presupune noul sistem digital
Platforma MyEterra permite funcționarilor desemnați de administrația locală să acceseze datele cadastrale necesare printr-un cont autorizat, cu autentificare inclusiv prin ROeID , sistemul național de identificare electronică. Totul se face în regim gratuit, ceea ce înseamnă că tu, ca solicitant, nu mai plătești pentru extrasul de carte funciară necesar la autorizația de construire.
Aceasta este a treia etapă într-un proces de digitalizare început de ANCPI. În prima fază, din aprilie 2025, proprietarii au putut obține gratuit extrasele la ghișee. Ulterior, începând cu iunie, facilitatea s-a extins și pentru cererile online individuale. Acum, cu sprijinul Ministerului Dezvoltării, sistemul devine accesibil și pentru autoritățile locale, pentru a fi integrat în procedurile lor administrative uzuale.
Ce trebuie să faci ca cetățean
Pentru ca beneficiile acestei măsuri să se aplice și în cazul tău, este important ca primăria localității în care ai proprietatea să fie deja înscrisă în platforma MyEterra. Dacă nu este, poate trimite o cerere oficială la oficiul județean de cadastru, desemnând funcționarii care vor accesa documentele. Tu nu trebuie să completezi formulare suplimentare sau să faci cereri separate pentru extrasul de carte funciară – el va fi generat direct în cadrul procesului de analiză a solicitării tale (autorizație, certificat, etc.).
Asta înseamnă mai puțină birocrație, zero costuri pentru document și o relație mai eficientă cu administrația. Tot ce trebuie este ca autoritățile locale să adopte această soluție modernă.