Tehnologie

Cum obții fotografii fascinante la un concert sau eveniment cu o tehnică simplă, dar eficientă: „De-a joaca” cu luminile

Dacă ești câtuși de puțin pasionat de fotografii de eveniment, de oricare ar fi ele, fie concerte sau întâmplări din viața de zi cu zi a unui om drag (botez, nuntă), iată o metodă foto pe care s-ar putea să o fi văzut prin imaginile altora, însă nu ai știut cum se face.

Înainte de a explica propriu-zis cum obții altfel de fotografii decât cele clasice, poate că ar fi bine să știi că ai nevoie de o cameră foto (DSLR sau mirroless), dar și de un blitz (de preferat nu cel atașat din fabrică pe camera ta foto).

Evident, nu ai nevoie de cea mai scumpă cameră foto pentru a obține efecte ieșite din comun la fotografiile de eveniment, totul ținând de cât de bine stăpânești tehnică și, până la urmă, de capacitatea ta de a „vedea” momentul acela care se întâmplă într-o fracțiune de secundă, cu șanse slabe de a se repeta.

Tehnica la care mă refer poartă numele de „shutter panning”, unde shutter-ul este obturatorul camerei tale, în timp ce panning vine, mai mult sau mai puțin, de la termenul de panoramare. Practic, poți să traduci liber aceste concepte ca suma dintre ce poate face obturatorul tău pe o anumită panoramă – în linii mari, cel puțin.

Exemplu de shutter panning / concert Cargo / Foto: Iulia KELT

Ce este shutter panning-ul

Dacă nu ai auzit până acum de shutter panning, află că aceasta este metoda prin care poți „îngheța” un subiect în fotografie, în timp ce orice altceva care l-ar putea înconjura devine difuz, iar când zic „orice altceva”, mă refer la lumini, pentru că ele sunt punctul central al acestui stil de fotografie.

Acum ceva timp îți povesteam despre cum poți să faci fotografie de concert și să-ți iasă, astfel că acest material vine în completarea primului, diversificând metodele prin care poți scoate imagini unice care să nu semene cu ale altuia.

Pentru a-ți explica mai abitir, pe tot parcursul materialului am să-ți atașez fotografii făcute de mine, folosind tehnica în cauză, la un concert susținut de trupa Cargo în Galați.

Așadar, poate observi din exemplele mele faptul că subiectul este focalizat și, în mare măsură, clar, în timp ce luminile care „aleargă” pe lângă el sunt „lungite”. Ei, bine, iată cam asta poate face shutter panning-ul.

Exemplu de shutter panning / concert Cargo / Foto: Iulia KELT

În ce fel de mediu poți face astfel de fotografii

Cu toate că ai putea să folosești variațiuni ale tehnicii și în alte medii, pentru a obține ceva asemănător cu ceea ce am explicat trebuie să te afli într-o încăpere întunecată care beneficiază de lumini de eveniment care se „plimbă” peste tot, prin sala respectivă.

În concluzie, mergi la un concert pentru că acolo ai șansele cele mai mari, dar și în saloane de nunți, botezuri, petreceri, unde sunt instalate astfel de gadget-uri ajutătoare și „dătătoare” de atmosferă.

Totuși, înainte de a merge la un concert, interesează-te dacă locația respectivă acceptă folosirea blitz-urilor, întrucât, în lipsa unuia, efectul nu va fi aproape niciodată același, deși poți avea noroc și în lipsa lui – a se sublinia cuvântul „noroc”, esențial acestei discuții.

Exemplu de shutter panning / concert Cargo / Foto: Iulia KELT

Cum îți pregătești camera pentru a face fotografii creative de eveniment

Dacă ai bifat deja condițiile de mai sus, tot ce îți rămâne de făcut este să te asiguri că ai setările potrivite pe cameră, astfel încât să poți obține ceea ce vrei.

Cum deja știi că ai nevoie de un blitz pentru asta, în primul rând fă tot posibilul să-l setezi pe modul manual, eventual la cele mai mici valori de care dispune și am să-ți explic imediat de ce.

Pentru a executa shutter panning, blitzul va fi absolut mereu îndreptat la 90 de grade. Altfel spus, îl vei fixa în ochii persoanei pe care o vrei fotografiată cu lumini „nebunești” pe lângă ea. Trebuie să reții că blitzurile, setate pe putere maximă, au darul de a „orbi” persoana, dacă nu ești atent – de aici și rugămintea cu pricina.

În al doilea rând, vei avea nevoie de un timp de expunere ceva mai lung ca de obicei, pentru a prinde luminile „scurse”. Te-ai putea întreba cum de subiectul rămâne relativ focalizat, în aceste condiții. Ei, bine, aici intervine blitzul care, dacă este declașat așa cum ți-am explicat, îți va servi drept agent de focalizare care să suplinească lipsurile.

Și, pentru că tot am ajuns la capitolul „focalizare”, înainte de a apăsa pe „trăgaci”, pune punctul de focus pe continuu și, eventual, setează-l manual ca să fie în mijlocul încadrării, lucru care te va ajuta un pic în procesul creativ.

Diafragma se poate duce lejer, în acest caz, pe valori cuprinse între 7 și 9, compensația de lumină venind din blitz.

Ca să închei sfânta treime a setărilor, ISO ar trebui să nu depășească valoarea 700-800.

Exemplu de shutter panning / concert Cargo / Foto: Iulia KELT

Tehnica de fotografiere „din mână”

De îndată ce ți-ai setat aparatul corespunzător, va trebui să treci efectiv la execuție. Așadar, iată ce trebuie să faci (și promit că acesta este ultimul pas).

Fă-ți mental unghiul pe care îl vrei, apasă declanșatorul până la jumătate (adică tehnica aia clasică prin care te-ai asigurat că subiectul este oarecum într-o focalizare aparentă) și apoi, ținând degetul pe declașator, rotește camera din încheietură, foarte repede, de la stânga la dreapta sau de la dreapta la stânga (direcția este absolut irelevantă).

În felul acesta, subiectul va rămâne pe focus, iar luminile ce îl înconjoară vor avea un aspect distorsionat care vor da un aer artistic imaginilor tale.

În încheiere, tot ce poți să-ți urez este să ai parte de lumină bună, oricare ar fi stilul de fotografie preferat de tine. Și nu uita, absolut nimic, în niciun domeniu, nu iese cum trebuie dacă în suma ingredientelor nu „arunci” și un strop de suflet.

Orice faci, atunci când faci cu pasiune, va fi parte integrată din tine, iar acest lucru va avea darul de a nu trece neobservat. Acest lucru ți-l zic, în mod absolut onest, din experiență, nu din cărți.