Tehnologie

Cum înțelegi mai bine digitalizarea serviciilor publice din România. Cum va funcționa sistemul național de evidență, organizare și monitorizare

Digitalizarea serviciilor publice din România intră într-o nouă etapă odată cu propunerea legislativă privind înființarea Catalogului Național al Serviciilor Publice (CNSP). Proiectul prevede o platformă digitală unică, prin care cetățenii vor putea accesa mai ușor informații despre serviciile oferite de instituțiile statului. Este o măsură necesară pentru a combate fragmentarea, birocrația și lipsa de transparență din actualul sistem.

Această inițiativă vine ca răspuns la deficiențele semnalate în ultimii ani în ceea ce privește digitalizarea administrației publice. Platformele existente, precum ROeID, nu sunt interoperabile, ceea ce complică accesul cetățenilor la serviciile statului. CNSP promite să aducă o organizare coerentă, cu reguli clare și uniforme pentru toate instituțiile, în vederea creșterii eficienței și transparenței.

Ce este Catalogul Național al Serviciilor Publice și cum va funcționa

Catalogul Național al Serviciilor Publice va fi o bază de date centralizată, disponibilă public prin platforma serviciipublice.gov.ro, care va include informații detaliate despre toate serviciile publice oferite de autoritățile centrale și locale. Cetățenii vor putea consulta pașii necesari pentru obținerea unui serviciu, ce documente sunt cerute, termenele de soluționare și modalitățile de comunicare cu instituția.

Proiectul de lege prevede ca toate autoritățile publice să înregistreze și să actualizeze aceste informații în platformă, iar pentru acest lucru vor desemna un responsabil din cadrul fiecărei instituții. În plus, va exista o procedură unică obligatorie pentru toate serviciile – de la tipurile de documente cerute până la cerințele de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități.

Digitalizarea nu va mai fi opțională. Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) va avea atribuții clare în ceea ce privește dezvoltarea, implementarea și monitorizarea platformei. De asemenea, instituțiile care nu se conformează vor fi sancționate, iar lipsa conformării poate atrage chiar blocarea unor finanțări sau refuzul emiterii avizelor pentru proiecte IT publice.

Calendar de implementare și sancțiuni pentru nerespectare

Pentru ca CNSP să devină operațional, propunerea legislativă trebuie mai întâi adoptată de Parlament, promulgată de președinte și publicată în Monitorul Oficial. După aceea, Guvernul are la dispoziție 90 de zile pentru a aproba arhitectura informatică a platformei. În termen de 180 de zile de la acest moment, ADR trebuie să elaboreze metodologia de înrolare, iar toate instituțiile vor avea doar 30 de zile pentru a se înrola efectiv în sistem.

Nerespectarea acestor termene vine cu sancțiuni clare: între 10.000 și 50.000 de lei pentru conducătorii instituțiilor care nu înregistrează datele, respectiv între 10.000 și 30.000 de lei pentru cei care nu aplică procedura unică. În plus, sesizările pot veni chiar din partea cetățenilor, dacă observă nereguli în furnizarea serviciilor publice.

Sumele colectate din amenzi vor merge la bugetul de stat, dar pe termen lung, beneficiul real ar trebui să fie un sistem public mai eficient, coerent și mai prietenos cu cetățeanul. Implementarea cu succes a CNSP ar putea reprezenta o etapă decisivă în modernizarea relației dintre administrația publică și contribuabili.