Cine face legea în piața globală de telefoane. Apple și Samsung sunt pe primele locuri, dar cine ocupă locul trei
Samsung rămâne lider, dar presiunea pe segmentul mid-range și tensiunile comerciale complică perspectivele pentru gigant.
Potrivit celui mai recent raport Canalys, livrările globale de smartphone-uri în primul trimestru al anului 2025 au ajuns la 296,9 milioane de unități, reprezentând o creștere marginală de doar 0,2% față de aceeași perioadă din 2024.
Evoluția oarecum modestă arată o piață aflată într-o fază de stagnare, marcată de dinamici contrastante la nivel regional.
În timp ce China continentală și Statele Unite au înregistrat creșteri semnificative, piețele din India, Europa și Orientul Mijlociu au dat semne de ezitare din partea consumatorilor.
În special, scăderile observate în India, America Latină și Orientul Mijlociu reflectă o cerere de înlocuire tot mai redusă, sugerând o posibilă saturație în aceste regiuni, scrie GSM Arena.
Europa, în așteptarea noilor reguli UE, iar SUA reacționează la tarifele comerciale
Situația din Europa este influențată de un stoc ridicat de dispozitive, rezultat al livrărilor masive din 2024. Acestea au avut loc pe fondul anticipării directivei ecologice care va impune, din a doua jumătate a anului 2025, cerințe stricte privind reparabilitatea telefoanelor și suportul software extins. Din acest motiv, ritmul achizițiilor din regiune a încetinit temporar.
În Statele Unite, producătorii, în special Apple, au accelerat livrările în martie, înainte de intrarea în vigoare a tarifelor comerciale impuse de „Ziua Eliberării”.
Măsura ar putea afecta în special modelele accesibile, ceea ce ar putea duce la creșterea prețului mediu de vânzare (ASP), punând presiune atât pe consumatori, cât și pe producători.
Vivo și Honor cresc în Africa, în timp ce Xiaomi se bucură de locul 3
În ceea ce privește performanța companiilor, Samsung a rămas lider global cu o cotă de piață de 20%, fiind urmat îndeaproape de Apple cu 19%.
Xiaomi și-a menținut poziția a treia, cu o cotă de 14%, în timp ce vivo și Oppo au completat topul 5. Este de remarcat creșterea înregistrată de vivo (+7%) și scăderea Oppo (-9%) față de anul precedent.
Africa a fost una dintre puținele regiuni unde activitatea retail a fost intensă și unde producătorii s-au implicat activ în extinderea pieței.
Companii precum vivo și Honor au înregistrat creșteri de două cifre în piețele externe, Honor atingând un maxim istoric.
Chiar dacă livrările totale din T1 2025 au rămas aproape constante, Canalys menționează că marii producători privesc cu optimism către trimestrul al doilea.
Reducerea stocurilor și lansările de produse noi ar putea revigora piața, însă competiția este acerbă în segmentul mid-range (200–400 dolari), care atrage cei mai mulți clienți în prezent.
Tensiunile comerciale la nivel global ar putea determina tot mai multe țări să investească în fabricarea locală de smartphone-uri, o direcție care ar putea ridica noi provocări de cost și logistică pentru industrie.