Chinezii de la BYD iau fața Tesla la cel mai important capitol, performanța bateriilor. Planul de adopție al acumulatorilor solid state
BYD, unul dintre cei mai importanți producători de vehicule electrice din lume, a anunțat planul său ambițios de introducere a bateriilor solid-state. Acestea vor debuta pe modelele premium în 2027, urmând să fie disponibile pe scară largă până în 2030. Această tehnologie ar putea reprezenta un punct de cotitură în industria EV, oferind autonomie extinsă, siguranță crescută și costuri mai reduse în timp.
Ce sunt bateriile solid-state și de ce sunt viitorul industriei
Bateriile solid-state folosesc electroliți solizi în locul celor lichizi din bateriile convenționale cu litiu-ion. Acest lucru le conferă mai multe avantaje:
Densitate energetică mai mare – Teoretic, aceste baterii pot stoca mai multă energie în același volum, ceea ce se traduce prin autonomii mai mari pentru mașinile electrice.
Siguranță sporită – Electroliții solizi sunt mai puțin inflamabili, reducând riscul de incendii și explozii.
Durată de viață mai lungă – Se degradează mai lent comparativ cu bateriile tradiționale, ceea ce înseamnă o utilizare extinsă pe parcursul anilor.
Deși conceptul există de mult timp, dezvoltarea bateriilor solid-state a fost îngreunată de costurile ridicate și dificultățile de producție. Acum, însă, companii precum BYD, Toyota și Nissan investesc masiv pentru a le aduce pe piață.
BYD, lider în cursa pentru baterii avansate
Anunțul BYD a fost făcut în cadrul China All-Solid-State Battery Innovation and Development Summit Forum, unde oficialii companiei au confirmat că noile baterii vor folosi electroliți pe bază de sulfură. BYD nu a oferit detalii exacte despre densitatea energetică a acestor baterii, dar a menționat că producția de baterii-pilot de 20 Ah și 60 Ah a început deja anul trecut.
Strategia BYD prevede:
2027 – Lansarea pe modelele premium și de gamă medie.
2030-2032 – Reducerea costurilor și extinderea utilizării bateriilor solid-state pe modele mai accesibile.
Pe termen lung – Se așteaptă ca prețurile bateriilor solid-state să ajungă la paritate cu bateriile litiu-ion.
În același timp, BYD nu va renunța complet la bateriile LFP (litiu-fier-fosfat), considerate o soluție excelentă pentru modelele mai accesibile, datorită durabilității și costurilor reduse.
Rivalitatea cu Tesla și ceilalți producători
Deși Tesla domină în prezent piața vehiculelor electrice, BYD a reușit să depășească producătorul american în vânzările globale de EV-uri în ultimul trimestru din 2023. Acum, cu un avans tehnologic în domeniul bateriilor solid-state, BYD ar putea avea un mare avantaj competitiv.
Și alți producători chinezi lucrează la baterii avansate. Chery a anunțat anul trecut că testează acumulatori cu o densitate energetică de 400 Wh/kg, planificând să atingă 500 Wh/kg și o autonomie de 1.500 km pe încărcare.
Pe de altă parte, giganți auto precum Toyota și Nissan investesc și ei în această tehnologie, pregătindu-se pentru o lansare în anii următori.
Ce înseamnă acest lucru pentru viitorul mașinilor electrice?
Dacă BYD reușește să își respecte planul, până în 2030, mașinile electrice ar putea avea autonomii semnificativ mai mari, timpi de încărcare reduși și un nivel de siguranță superior. În plus, costurile acestor baterii vor scădea, făcând EV-urile mai accesibile pentru un număr mai mare de consumatori.
Pe măsură ce Tesla, BYD și alți producători își accelerează tranziția către baterii solid-state, viitorul mașinilor electrice ar putea fi mai aproape decât ne imaginăm.