Tehnologie

Bluesky vrea să scape internetul de „tătuci” ca Elon Musk. Cum ar putea să facă asta rețeaua de socializare

După preluarea Twitter de către Elon Musk și rebranduirea în X, milioane de utilizatori au căutat alternative. Una dintre cele mai promițătoare este Bluesky, rețeaua de socializare construită pe protocolul deschis AT (Atmosphere), fondată inițial ca un proiect intern Twitter, dar devenită rapid un ecosistem separat.

La conducerea acestuia se află Jay Graber, o fostă ingineră software pasionată de descentralizare și tehnologii emergente.

Graber, al cărei nume chinezesc, Lantian, înseamnă chiar „cer albastru”, a fost adusă în proiect în 2019, înainte de momentul Elon Musk, și a transformat inițiativa într-o platformă complet funcțională care a depășit recent 34,6 milioane de utilizatori.

Protocolul AT, un nou mod de a înțelege social media

Miezul tehnologic al Bluesky este AT Protocol, o alternativă la modelele închise de social media. Acesta permite aplicațiilor să se interconecteze, dar și să își păstreze propriile reguli privind moderarea sau reclamele. Fiecare aplicație sau comunitate poate decide cât de deschisă sau restrictivă vrea să fie.

„Construim un ecosistem, nu doar un produs”, spune Graber, citată de publicația Wired. Spre exemplu, aplicația Skylight, complet separată de Bluesky, permite încărcarea și editarea de videoclipuri în stil TikTok, dar utilizatorii pot păstra același cont și aceeași listă de urmăritori pe ambele platforme.

Comunități, verificare și autonomie

Pentru 2025, Bluesky promite lansarea unor funcționalități esențiale precum „comunitățile”, feed-uri tematice moderate și administrate local, similar cu modelul Reddit, și un sistem propriu de verificare a identității. Verificarea a început deja să fie implementată, pentru a reduce riscul de conturi false și dezinformare.

Jay Graber insistă că Bluesky nu este o platformă de stânga, deși mulți liberali și progresiști s-au refugiat acolo după ce Twitter a fost perceput ca o zonă tot mai politizată de dreapta.

„Platforma este pentru toată lumea. Nu vreau să fie controlată de un lider unic. E vorba despre autonomie digitală”, spune ea.

Echipa Bluesky a crescut de la 20 la 25 de angajați în ultimele luni și urmează să treacă de 30 în curând. Modelul de dezvoltare este lent dar constant, iar Graber subliniază că nu vrea să repete greșelile rețelelor sociale dominante: „Creștem într-un ritm care ni se pare sustenabil.”

Un viitor fără rețele de socializare centralizate?

Fondată cu sprijinul lui Jack Dorsey, dar desprinsă complet de Twitter după venirea lui Elon Musk, Bluesky atrage investiții din zona tech interesată de descentralizare, nu neapărat de blockchain.

Graber evită termenul Web3, dar recunoaște că valorile care stau la baza Bluesky provin din acea direcție.

„Nu am construit pe un blockchain, dar principiile sunt similare, identitate distribuită, suveranitate digitală, interconectivitate”, continuă ea, potrivit sursei citate anterior.

Sistemul de nume permite utilizatorilor să-și folosească propriul domeniu web ca identitate socială, reactivând o idee din Web 1.0 într-un context modern.

Bluesky rămâne o platformă în dezvoltare, dar cu o viziune clară: o rețea de socializare fără algoritmi opaci, fără monopol și fără „tătuci”.

„E ca o atmosferă digitală în care fiecare își poate construi propriul spațiu”, mai spune Graber. Dacă modelul va funcționa la scară largă, viitorul social media ar putea fi mult mai albastru decât pare.