Aplicația care te ajută să ”te joci” cu exponatele de la Palatul Culturii din Iași. Cum funcționează MuzeAR
Într-o eră digitală în continuă expansiune, tehnologia își găsește locul în toate sferele vieții cotidiene, inclusiv în modul în care interacționăm cu arta și cultura. O dovadă concretă a acestei tendințe este lansarea aplicației MuzeAR, o inițiativă inovatoare care transformă vizita la Palatul Culturii din Iași într-o experiență interactivă și educativă, folosind tehnologia Extended Reality (XR).
Inovație la intersecția dintre tehnologie și cultură
MuzeAR este rezultatul colaborării dintre Centric IT Solutions România, Muzeul Etnografic al Moldovei, Banca Comercială Română (BCR) și Asociația „Toți pentru unul”, care își propune să valorifice patrimoniul cultural expus în una dintre cele mai emblematice clădiri istorice din Iași. Prin intermediul realității augmentate (AR), aplicația oferă o nouă viață obiectelor de patrimoniu, permițând vizitatorilor să descopere istorii și utilizări demult uitate. Această abordare nu doar că aduce un plus de valoare experienței muzeale, dar face și educația culturală mai atrăgătoare pentru tineri, membri ai unei generații profund tehnologizate.
„Echipa Centric de XR ajută clienții să descopere lucruri pe care nu le credeau posibile. Îi ajutăm să vadă dincolo de lumea 2D, astfel încât să își poată gestiona mai bine atuurile, să își crească productivitatea și să îmbunătățească experiența clienților. MuzeAR este o aplicație care recrează 3D practicile istorice și culturale care s-au pierdut sau sunt dificil de redat, folosind tehnologia AR. În procesul tehnic de realizare al aplicație MuzeAR, echipa Centric a început prin crearea scenariului privind secvențele vizuale ale scanării 3D (storyboarding).
Mai apoi, s-au scanat 3D obiectele reale, definind-se punctele de referință din spațiul virtual pentru alinierea corectă a obiectelor la mediul real, s-au creat modele digitale tridimensionale ale obiectelor folosind software specializat. La final, în procesul de animare al personajelor s-au folosit dispozitive Kinect.
Dispozitivele Kinect sunt folosite pentru captarea mișcărilor și gesturilor utilizatorilor, în timp ce alte echipamente, cum ar fi camerele de scanare 3D și software-ul de modelare și animație, sunt utilizate pentru captarea și prelucrarea datelor necesare pentru crearea și animarea obiectelor și personajelor în mediul virtual.”, a explicat Florin Zaharia, Discipline Coordinator XR Team, Centric IT Solutions România.
Echipa Centric de XR (Extended Reality) joacă un rol crucial în realizarea acestui proiect, oferind suport tehnic avansat pentru recreerea în 3D a practicilor istorice și culturale. Procesul de dezvoltare implică etape complexe, de la storyboarding și scanarea 3D a obiectelor reale, până la animarea acestora cu ajutorul dispozitivelor Kinect, ceea ce permite o interacțiune dinamică între utilizator și mediul virtual recreat.
O nouă față a muzeografiei
Pe lângă îmbunătățirea experienței vizitatorilor, MuzeAR servește ca un instrument educațional inovator, oferind o înțelegere aprofundată a istoriei și culturii locale. Prin intermediul dispozitivelor mobile, publicul are oportunitatea de a explora trei artefacte semnificative – instalații țărănești de mari dimensiuni – și de a învăța despre utilitatea și modul de întrebuințare al acestora în trecut.
„Cu ajutorul aplicației MuzeAR nu doar recreem o bucată de istorie locală importantă, ci ne bucurăm de o valorificare mai bună a patrimoniului cu ajutorul tehnologiei și atragerea generației tinere la muzeu.”, a transmis Victor Munteanu, șef de secție la Muzeul Etnografic al Moldovei, Palatului Culturii din Iași.
Victor Munteanu subliniază valoarea adăugată pe care tehnologia o aduce în conservarea și prezentarea patrimoniului cultural. Utilizarea AR nu doar că recrează o parte importantă a istoriei locale, dar facilitează și o valorificare mai eficientă a acesteia, atrăgând noi segmente de public, în special generația tânără.
Disponibilă pentru dispozitivele Android și iOS, MuzeAR marchează un pas important în direcția modernizării accesului la cultura și istoria locală. Proiectul se alătură altor inițiative XR dezvoltate de Centric în România, cum ar fi proiectul de design urban participativ Furban și Terapeutul Virtual, destinat copiilor cu autism, demonstrând angajamentul companiei în utilizarea tehnologiei pentru a aduce beneficii concrete comunității.
În concluzie, MuzeAR reprezintă o punte între trecut și viitor, arătând că tehnologia poate juca un rol esențial în păstrarea și valorificarea moștenirii culturale. Este un exemplu despre cum inovația tehnologică poate fi folosită pentru a face istoria și cultura mai accesibile și mai atractive pentru toate vârstele.