Jocuri

Visa și Mastercard au stârnit furia gamerilor. Ce s-a întâmplat, de unde a început, de fapt, conflictul?

O campanie online ia amploare împotriva giganților procesatori de plăți Visa și Mastercard, acuzați că ar fi forțat magazinele digitale precum Steam și itch.io să limiteze vânzarea de jocuri pentru adulți.

Conform utilizatorilor de pe platforme ca Reddit și Bluesky, aceștia au început să satureze liniile de asistență ale celor două companii cu apeluri și mesaje, cerând explicații și manifestându-și nemulțumirea față de ceea ce percep drept cenzură abuzivă, scrie Polygon.

Care este motivul din spatele conflictului?

Motivul? Atât Valve (deținătorul Steam), cât și echipa din spatele itch.io au sugerat că noile restricții privind jocurile cu conținut sexual explicit ar fi fost motivate de riscul de a pierde suportul procesatorilor majori de plăți.

Aceștia au reguli stricte, dar adesea ambigue, privind tranzacțiile pentru produse digitale sensibile, inclusiv jocuri cu teme sexuale sau de violență fictivă.

Postările online care îndeamnă la acțiune includ strategii elaborate: apeluri simultane care blochează centrele de suport, trimiterea de emailuri către directori Visa și Mastercard, și chiar folosirea de scripturi pentru apeluri.

Obiectivul nu este ca un operator de call center să poată rezolva problema, ci ca volumul ridicat de solicitări să provoace suficiente neplăceri încât să atragă atenția conducerii.

Confidențialitate, cenzură și confuzie: între activism și haos digital

Mulți utilizatori au început deja să primească un răspuns standard de la Visa, care susține că nu face „judecăți morale” asupra achizițiilor legale și că nu are vizibilitate asupra produselor vândute de comercianți.

Totuși, compania recunoaște că, în anumite cazuri, solicită „măsuri suplimentare de siguranță” de la băncile partenere când consideră că există un risc crescut de activitate ilegală.

Campania are loc în contextul unor critici venite din partea organizației australiene Collective Shout, care militează împotriva jocurilor ce conțin violență sexualizată.

Grupul a cerut public ca Visa și Mastercard să înceteze procesarea tranzacțiilor pentru titlurile vizate, acuzând Steam că a ignorat luni de zile apelurile de a retrage astfel de conținut.

În urma acestor presiuni, atât Steam, cât și itch.io au început să deindexeze jocuri cu tematici NSFW, afectând inclusiv titluri independente cu teme LGBTQ+.

În mediul online, reacțiile sunt intense. Unii gameri spun că se prefac clienți confuzi pentru a obține răspunsuri, alții organizează liste de contacte, modele de emailuri și apeluri coordonate pentru a menține presiunea.

În paralel, se promovează un ton civilizat în discuții, pentru a fi luați în serios de către angajații și conducerea companiilor vizate.

Deocamdată, este neclar dacă acest tip de protest digital va avea un efect concret asupra politicilor Visa sau Mastercard.

Totuși, valul de nemulțumire indică o frustrare profundă a unei părți a comunității de jucători față de limitele impuse conținutului pe care îl pot accesa și achiziționa.

Pentru unii, este vorba despre libertatea de exprimare digitală. Pentru alții, este un semnal de alarmă despre cine are, cu adevărat, controlul asupra conținutului digital din era AI și a comerțului globalizat.