Tehnologie

Renașterea învățământului tehnic: cum se pregătesc elevii pentru o piață a muncii dominată de AI

Pe măsură ce inteligența artificială (AI) avansează rapid și amenință locurile de muncă din sectorul „white-collar”, multe școli din Statele Unite redescoperă importanța muncii manuale. Cursurile de atelier, care includeau inițial tâmplărie, sudură și mecanică, au fost modernizate pentru a integra tehnologia de ultimă generație, cum ar fi operarea mașinilor automatizate.

Reintroducerea cursurilor practice în licee

În Middleton High School, Wisconsin, autoritățile au investit 90 de milioane de dolari în modernizarea facilităților pentru învățământul tehnic. Elevii au acum acces la un laborator de producție de ultimă generație, unde pot observa roboți controlați de computer în acțiune. O astfel de abordare nu doar că atrage un număr tot mai mare de elevi, dar și schimbă percepția despre aceste meserii.

Profesorul Quincy Millerjohn, fost cadru didactic de limba engleză transformat în instructor de sudură, a început să le arate elevilor grilele salariale pentru meserii precum fierarii și boilermakerii, care pot câștiga între 41 și 52 de dolari pe oră. Ca rezultat, aproximativ un sfert dintre cei 2.300 de elevi ai școlii s-au înscris la cel puțin un curs de construcții, producție sau tâmplărie.

Dacă în anii ’90 și 2000 multe școli au eliminat cursurile de atelier, în prezent acestea revin în forță. Costurile ridicate ale facultăților și incertitudinea legată de viitorul locurilor de muncă din birouri determină tot mai mulți tineri să caute alternative sigure și bine plătite.

Jake Mihm, consultant educațional în cadrul Departamentului de Instrucție Publică din Wisconsin, observă o schimbare de mentalitate: „Este o schimbare de paradigmă. Meseriile manuale sunt joburi de înaltă calificare, bine plătite, care atrag oamenii pentru că implică atât gândirea, cât și lucrul practic”.

Schimbarea paradigmei: meseriile manuale sunt din nou atractive

În plus, Spring Branch Independent School District din Houston a aprobat un buget de 381,6 milioane de dolari pentru a finanța facilități dedicate educației tehnice și profesionale (CTE). Superintendentul Jennifer Blaine a confirmat că, în ultimii patru ani, înscrierile la cursurile vocaționale au crescut cu 9%. Ea subliniază că „nu toată lumea vrea să meargă la facultate și unii preferă să amâne această decizie.”

Astfel, învățământul tehnic devine din nou o opțiune viabilă pentru viitorii muncitori, oferindu-le stabilitate financiară și siguranța unui loc de muncă.

Apariția și dezvoltarea AI-ului pun sub semnul întrebării viitorul multor profesii tradiționale, în special cele de birou. Automatizarea proceselor și utilizarea AI-ului în domenii precum contabilitatea, analiza datelor și serviciile juridice înseamnă că multe dintre aceste locuri de muncă s-ar putea reduce semnificativ în următoarele decenii.

În schimb, meseriile care implică lucrul manual, precum sudura, mecanica și construcțiile, rămân esențiale. Deși și aceste domenii sunt influențate de tehnologie, ele necesită în continuare expertiză umană și abilități practice pe care AI-ul nu le poate replica complet.

Reintroducerea și modernizarea cursurilor de atelier în licee nu reprezintă doar o revenire la metodele tradiționale de învățare, ci și o adaptare la noile cerințe ale pieței muncii. Pe măsură ce lumea se schimbă, tinerii au nevoie de alternative educaționale care să le ofere stabilitate și oportunități de carieră sigure.