Tehnologie

Tănăra care a ajuns la facultate cu succes, deși este analfabetă. Cum a reușit să treacă prin școală cu ajutorul tehnologiei

Aleysha Ortiz, o tânără de 19 ani din Hartford, Connecticut, a absolvit liceul cu onoruri și a fost acceptată la facultate, dar realitatea din spatele acestei reușite este tulburătoare: Aleysha nu știe să citească sau să scrie. După 12 ani într-un sistem educațional care a ignorat dificultățile sale de învățare, tânăra a ajuns să se bazeze exclusiv pe tehnologie pentru a supraviețui în mediul academic. În prezent, ea dă în judecată districtul școlar din Hartford pentru neglijență, acuzând că i-a fost refuzat dreptul la educație, scrie CNN.

Cum a fost posibil ca o elevă analfabetă să absolve cu onoruri?

Aleysha s-a născut în Puerto Rico, iar de mic copil, mama ei, Carmen Cruz, a observat că avea dificultăți de învățare. Sperând la un viitor mai bun, familia s-a mutat în Connecticut, crezând că sistemul educațional de acolo i-ar putea oferi Aleyshai sprijinul necesar.

În schimb, în loc să fie ajutată, Aleysha a fost trecută automat dintr-o clasă în alta, fără a primi suport adecvat. Deși teste efectuate în clasa a VI-a au arătat că avea un nivel de citire echivalent cu cel al unui copil de grădiniță, niciun profesor nu a intervenit pentru a corecta această problemă. Frustrarea acumulată a determinat-o pe Aleysha să aibă un comportament rebel, fiind etichetată drept un „copil problemă”.

Situația nu s-a schimbat nici în liceu. În al doilea an, profesoara și coordonatoarea ei pe partea de educație specială, Tilda Santiago, a fost acuzată în proces că a hărțuit-o și umilit-o constant. Conform acuzațiilor, Santiago a batjocorit-o pe Aleysha în fața colegilor și profesorilor, iar când tânăra s-a plâns administrației, aceasta a fost înlăturată din rolul de coordonator.

Aleysha îi arată jurnalistului CNN Danny Freeman cum își folosește laptopul pentru a transcrie audio în text, ajutându-se de tehnologie pentru a-și rezolva temele. (Foto: CNN)

Cum a reușit să obțină rezultate bune?

Fără a avea un sprijin real din partea profesorilor, Aleysha a fost nevoită să găsească soluții pe cont propriu. Tehnologia a devenit singura ei salvare. A folosit aplicații de conversie text-vorbire și vorbire-text pentru a parcurge materialele didactice și pentru a-și completa temele.

Această metodă presupunea un efort uriaș: Aleysha împreuna notițele profesorilor cu funcții de transcriere vocală, descifra conținutul cu ajutorul aplicațiilor și apoi dicta răspunsurile, transformându-le în text. Metoda era departe de a fi perfectă, dar i-a permis să se mențină pe linia de plutire academică. A ajuns astfel să petreacă până la 5 ore pe zi pentru teme, lucrând până în toiul nopții.

Acceptarea la facultate

Deși nu putea să citească sau să scrie, Aleysha a fost acceptată la Universitatea din Connecticut. A completat aplicația de admitere folosind aceleași unelte digitale care o ajutaseră în liceu. A compus eseuri prin dictare vocală și a beneficiat de sprijin din partea colegilor și consilierilor educaționali pentru a naviga procesul de admitere.

Din păcate, după câteva luni de cursuri, Aleysha s-a văzut nevoită să ia o pauză din motive de sănătate mintală, dar are de gând să revină în mediul academic cât de curând.

Procesul împotriva sistemului de învățământ

Acum, Aleysha a intentat un proces împotriva Consiliului de Educație din Hartford și a orașului Hartford, acuzând neglijență și abuz emoțional. În proces, susține că i-a fost refuzat dreptul la o educație reală și că a fost trecută de la un nivel la altul fără ca sistemul să-i ofere suportul necesar pentru a învăța să citească și să scrie.

„Le-a luat 12 ani să încerce să mă ajute. Acum e timpul meu,” a declarat Aleysha.

Cazul ei a atras atenția asupra discrepanțelor din sistemul educațional american, unde elevii din districtele cu populație majoritar non-albă primesc mai puține fonduri și resurse decât cei din districtele cu populație albă. Studiile arată că astfel de probleme sunt frecvente în școlile publice din zone defavorizate, unde calitatea educației speciale variază semnificativ în funcție de codul poștal.

Viitorul Aleyshai

Aleysha rămâne determinată să lupte pentru drepturile ei și să atragă atenția asupra injustițiilor din sistemul educațional. Chiar dacă nu poate citi sau scrie, tânăra speră să devină scriitoare și să publice povești inspirate din viața sa.

„Oamenii mi-au luat oportunitatea de a învăța. Dar acum, într-un final, aceasta este educația mea și vreau să profit de ea,” spune ea.

Povestea sa este un exemplu puternic despre rezistență, dar ridică în același timp întrebări serioase despre responsabilitatea sistemului educațional și accesul real la educație.