Clair Obscur Expedition 33 câștigă titlul de Game of the Year la The Game Awards și spulberă concurența cu nouă premii
Jocul francez Clair Obscur: Expedition 33 a făcut istorie la The Game Awards, unde a obținut trofeul pentru Game of the Year și a dominat gala cu nouă premii câștigate din cele zece categorii în care fusese nominalizat. Role-playing game-ul (RPG) dezvoltat de Sandfall Interactive a confirmat statutul de mare favorit și a eclipsat nume grele precum Death Stranding 2, Donkey Kong Bananza, Hollow Knight: Silksong, Hades 2 sau Kingdom Come: Deliverance 2.
Succesul său nu este doar o victorie de imagine pentru studio, ci și un moment important pentru industria franceză de gaming, care își vede un titlu original și ambițios ajungând în prim-planul „Oscarurilor jocurilor video”.
Poveste întunecată, inspirație franceză și un studio care a plecat de la zero
Clair Obscur: Expedition 33 este plasat într-o lume fantastică, în care o entitate supranaturală numită The Paintress împiedică populația să treacă de o anumită vârstă. Jucătorul urmărește o echipă de aventurieri într-o misiune disperată de a o distruge pe această figură aproape mitologică, într-un univers vizual puternic influențat de estetica franceză și artă europeană.
Jocul a fost lăudat pentru narațiunea emoțională și modul în care combină turn-based combat „old-school” cu elemente moderne de prezentare. Publicul a rezonat însă și cu povestea din spatele proiectului: Sandfall Interactive este un studio fondat de foști angajați Ubisoft, care au decis să părăsească gigantul pentru a-și realiza „jocul de vis”.
Pe scenă, directorul Guillaume Broche – îmbrăcat simbolic cu beretă roșie și tricou în dungi – a vorbit despre un „an ciudat” pentru studio și a ținut să mulțumească nu doar echipei, ci și „eroilor necunoscuți” ai industriei: creatorii de tutoriale de pe YouTube, de la care au învățat efectiv cum să facă un joc.
Recorduri, premii individuale și un mesaj pentru comunitatea neurodivergentă
Clair Obscur a intrat în gala de la Los Angeles cu 12 nominalizări, cele mai multe din istoria The Game Awards, și a plecat acasă cu nouă trofee. Pe lângă Game of the Year, jocul a câștigat, printre altele, la categoriile Best Narrative, Best Score and Music, Best Role-Playing Game, Best Independent Game și Best Debut Indie Game, confirmând că este atât un succes critic, cât și unul de imagine.
Un moment emoționant a fost și victoria lui Lorien Testard pentru coloana sonoră – compozitor aflat la debut, descoperit după ce a postat pe SoundCloud o colecție de piese de joc video făcute acasă. Tot la categoria Best Performance, actrița Jennifer English a câștigat premiul pentru rolul Maelle, impunându-se în fața colegilor săi Charlie Cox și Ben Starr. Ea a dedicat trofeul „tuturor persoanelor neurodivergente”, amintind de propriile experiențe cu ADHD și impactul pe care reprezentarea sinceră poate să îl aibă asupra comunității.
Chiar dacă a ratat două dintre premiile pentru care a fost nominalizat – Best Audio Design, câștigat de Battlefield 6, și Player’s Voice, unde a triumfat Wuthering Waves – bilanțul pentru Clair Obscur: Expedition 33 rămâne unul excepțional. Într-o seară în care s-au anunțat noi titluri Tomb Raider, jocuri Star Wars, un proiect Divinity de la Larian și alte nume mari, adevăratul star al galei a fost RPG-ul francez care a demonstrat că un studio mic, ambițios, poate domina fără probleme scena globală a gamingului.
