China împinge Tesla pe „Valea Plângerii”, iar Musk nu are nicio frână la îndemână
Ascensiunea meteorică a Xiaomi pe piața auto din China lovește direct în Tesla, într-un moment deja tensionat pentru gigantul american. Cu o avalanșă de comenzi pentru noul SUV electric YU7 – peste 200.000 în doar trei minute – producătorul chinez pare să fi lansat oficial provocarea la adresa dominației lui Elon Musk în cel mai important teritoriu al industriei auto electrice.
Tesla, aflată într-un declin vizibil al vânzărilor în China, se confruntă cu o concurență locală tot mai sofisticată, agresivă și adaptată gusturilor consumatorilor chinezi. În timp ce Xiaomi își joacă perfect cartea ecosistemului digital, Tesla pare să rămână blocată într-o strategie care nu mai funcționează într-o piață hiper-dinamică și localizată, scrie Business Insider.
Xiaomi urcă, Tesla alunecă
Lansat cu surle și trâmbițe de CEO-ul Lei Jun, SUV-ul YU7 este considerat de analiști drept „cea mai mare amenințare pentru Tesla de până acum”. Prețul de pornire, de aproximativ 35.000 de dolari, poziționează noul model sub Model Y al Tesla, dar cu specificații care rivalizează – sau chiar depășesc – modelul american.
În paralel, vânzările Tesla în China au scăzut cu 18% între ianuarie și mai 2025, potrivit datelor furnizate de ThinkerCar. În aceeași perioadă, rivalul BYD a vândut cu aproape 300.000 de vehicule electrice mai mult decât Tesla, depășind-o nu doar în volume, ci și în venituri. Practic, compania lui Elon Musk începe să piardă poziția de lider în propria industrie.
Iar problemele nu se opresc aici. Vicepreședintele pentru producție, Omead Afshar, un apropiat al lui Musk, a părăsit recent compania, alăturându-se unei liste tot mai lungi de plecări de la vârful Tesla. Deși oficialii nu confirmă o legătură directă, analiștii consideră că aceste mișcări reflectă tensiunea internă și lipsa unui răspuns clar la ofensiva chineză.
Un imperiu fără frâne în China digitală
Experții subliniază că Xiaomi nu se comportă ca un constructor auto tradițional. Mai degrabă, aplică o logică de „smartphone pe roți”, integrând mașina într-un ecosistem de dispozitive digitale. Iar în China – cea mai mare economie digitală din lume – acest model de business funcționează perfect.
„Într-un singur an și cu un singur model, Xiaomi vinde mai bine decât Tesla în China”, spune Bill Russo, CEO al firmei de consultanță Automobility. Strategia lor combină prețul accesibil, performanțele competitive și o interfață perfect adaptată utilizatorilor chinezi, spre deosebire de Tesla, care încă pare să joace după regulile pieței americane.
În lipsa unui Model Y complet nou și a unei repoziționări agresive, Tesla riscă să piardă nu doar piața chineză, ci și influența globală. În timp ce BYD și Xiaomi inovează local, Tesla pare să îmbătrânească în ritm accelerat. Iar Elon Musk – obișnuit cu rolul de vizionar inatacabil – pare pentru prima dată lipsit de „frâna de urgență”.
O competiție care schimbă regulile jocului
Cu o cotă de piață în scădere, un portofoliu care începe să își arate vârsta și o competiție locală din ce în ce mai bine poziționată, Tesla alunecă vizibil. „E un moment în care nu mai este suficient să fii pionier. Trebuie să te reinventezi”, avertizează Felipe Muñoz de la JATO Dynamics.
Chiar dacă Musk a demonstrat că știe să revină spectaculos, în China realitatea e alta: nu inovația brută câștigă, ci adaptarea culturală și tehnologică în timp real. Iar în acest moment, Tesla pare să fi pierdut ambele ritmuri.